NEMO

Internationale projecten

NEMO is een ervaren projectpartner met op haar CV een breed scala aan projecten op het gebied van onderwijseducatie en -communicatie. Tot onze partners uit voormalige en huidige samenwerkingsverbanden tellen wij onder andere universiteiten, scholen, andere science centers en musea, onderzoeksorganisaties, het bedrijfsleven en de Europese Unie. We nemen deel aan projecten gericht op wetenschapseducatie of het bevorderen van expertise op specifieke vlakken zoals alles wat met genderinclusiviteit te maken heeft of bijvoorbeeld synthetische biologie. Met andere projecten wordt internationale publieke betrokkenheid bij wetenschap, technologie en innovatie aangemoedigd.

Lopende projecten

HYPATIA

Door middel van het Hypatia project wil de Europese Unie meer jongeren enthousiasmeren voor carrières in de STEM (science, technology, engineering, mathematics) vakgebieden. Om dit te bereiken betrekken we scholen, het bedrijfsleven, wetenschapscentra, musea, beleidsmakers, genderexperts en tieners zelf.  Samen ontwikkelen we een pilotproject en een unieke modulaire toolkit met activiteiten en richtlijnen om tieners op een genderinclusieve manier te interesseren voor STEM. NEMO Science Museum verzorgt de coördinatie voor Hypatia. 

Lees meer over Hypatia. 

Amsterdan-Maker-Festival2013_02-1024x682.jpg

OPEN SCHOOLS FOR OPEN SOCIETIES

Het project Open Schools for Open Societies (OSOS-project) stimuleert een ‘open school’ benadering. Het doel van het project is het prikkelen van de nieuwsgierigheid van leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs. Door het betrekken van de omgeving bij school ontstaan nieuwe inzichten die gebruikt worden voor het innoveren van het onderwijs. Lees hier meer.

TINKEREN VOOR SCHOLEN

Samen met 30 basisscholen start NEMO een 3-jarig EU-project. Een vervolg op Tinkering. Scholen krijgen de mogelijkheid om gratis getraind te worden in de methodologie van Tinkeren en op deze manier op een laagdrempelige manier met w&t op school aan de slag te gaan. Hiermee krijgen leerlingen, leerkrachten en ouders een breder en positiever beeld van wetenschap en techniek. Lees hier verder.

STEMitUp 

Het doel van het STEMitUP project is het versterken van STEM-onderwijs (science, technology, engineering, mathematics). Dit gebeurt door het bètaonderwijs op het voortgezet onderwijs meer te koppelen aan ondernemerschap en de praktijk van het bedrijfsleven. Hiervoor zullen nascholingen gegeven worden aan docenten en wordt er lesmateriaal ontwikkeld voor in de klas. 

mf16470.jpg

EU-SPACE-AWE

Het doel van dit driejarenproject is om meer jongeren aan te moedigen om te kiezen voor een carrière in een ruimtevaartgerelateerd vakgebied. Binnen dit project wordt een reeks activiteiten ontwikkeld voor kinderen, tieners, leerkrachten en beleidsmakers. Eén van de doelstellingen van het project is om een verzamelplaats te creëren voor innovatieve en intercollegiaal getoetste onderwijsmiddelen (website: EU-SPACE-AWE).

MISStoHIT

Het Europese project MISStoHIT heeft als doel het wegnemen van obstakels bij het aanleren van basisvaardigheden door het inzetten van effectievere leer- en lesmethoden. MISStoHIT is in het leven geroepen om STEM (science, technology, engineering, mathematics) onderwijs op verschillende onderwijsniveaus te versterken en om het profiel van de onderwijsberoepen te versterken (website: MISStoHitt).

Past projects

TINKERING

Het TINKERING project is ontstaan vanuit de behoefte aan meer competente professionals op het gebied van wetenschap en technologie zodat de bevolking beter in staat is om effectief om te gaan met hedendaagse mondiale uitdagingen. Met behulp van een leerlinggerichte aanpak is het doel van dit project om mensen te informeren over STEM onderwerpen. De innovatieve onderwijsmethoden uit het TINKERING project worden op een Europees niveau toegepast in samenwerking met andere musea en onderwijsinstellingen (website: Tinkering). In de Werkplaats kunnen bezoekers aan de slag met Tinkering in de workshop Laat de tandwielen draaien

STING

Het STING project is gericht op het verbeteren en bevorderen van de kwaliteit, innovatieve uitmuntendheid en internationalisatie van lerarenopleidingen in de (STEM) vakgebieden, met bijzondere aandacht voor genderkwesties. Het hoofddoel hierbij is om good practices voor het bereiken van een goed evenwicht tussen jongens en meisjes in wetenschappelijk onderwijs aan te dragen en te delen. Een innovatieve en praktische leerkrachtentraining op basis van een toolkit en bestaande uit modules wordt reeds ontworpen en gegeven door verschillende partners. Professionals uit het onderwijs en beleidsmakers uit een aantal verschillende landen nemen actief deel aan dit project (website: STING).

ENGINEER

Het ENGINEER project heeft steun verleend aan de grootschalige Europese invoering van innovatieve onderwijsmethoden voor bètavakken. Het project heeft intensieve cursussen voor leerkrachten op het gebied van onderzoekend leren opgeleverd waarmee leerlingen gestimuleerd worden om te onderzoeken of een carrière in de wetenschap of techniek bij ze past. Het consortium achter het ENGINEER project bestond uit tien Europese wetenschapsmuseums en tien scholen, plus verschillende universiteiten en andere organisaties die hun expertise aan dit project hebben verleend (website: ENGINEER).    

VOICES

VOICES was een Europabreed initiatief voor openbare raadpleging. Het leverde waardevolle inzichten op wat betreft de methodologische en procedurele aspecten die betrokken zijn bij de integratie van publieksparticipatie in het proces van het vaststellen van de Europese onderzoeksagenda (website: VOICES).

TWIST

Een aantal Europese wetenschapscentra en musea waren betrokken bij het TWIST project. Het doel van dit project was mensen bewust maken van het aantal vrouwen in de wetenschap en technologie en de functies die zij momenteel bekleden. Het project was voornamelijk gericht op jongeren, hun leerkrachten en ouders en de bevolking as geheel. NEMO heeft een handleiding geproduceerd (die nog steeds door veel organisaties gebruikt wordt) om leerkrachten te leren hoe ze op een meer genderinclusieve manier te werk kunnen gaan (website: TWIST).

FEAST

FEAST heeft Explainers in wetenschapscentra en musea geïdentificeerd die een hoofdrol kunnen spelen in informeel onderwijs aan volwassenen en gezinnen. Eén van de doelstellingen van het project was om de professionele ontwikkeling van de Expainers in een internationale omgeving mogelijk te maken; een tweede was om een ​​Europees model voor het ontwikkelen en geven van informele wetenschapsworkshops voor volwassenen te ontwikkelen (website: FEAST).

PLACES

PLACES maakte communicatie tussen de wetenschap, beleidsmakers en de maatschappij mogelijk in Europa. Het project presenteerde een visie voor wetenschapsbeleid op lokaal niveau (stad/plaats) en bracht honderden lokale netwerken met elkaar in verbinding. Het succes van het PLACES project was te danken aan de ruim 60 samenwerkingsverbanden tussen Europese steden in bijna 30 landen (website: PLACES).

SYNENERGENE

Het doel van dit project is om belanghebbenden op het gebied van synthetische biologie in contact te brengen met het publiek. Synthetische biologie, ook wel bekend als SynBio, biedt enorme mogelijkheden voor toepassingen op het gebied van energie, gezondheid en het milieu. Bij SynBio komen ook uitdagingen kijken zoals regelgevingskwesties met betrekking tot bioveiligheid en intellectuele eigendomsrechten. Vooralsnog heeft het grootste deel van de samenleving nog geen weet van de technologie die hiermee gemoeid is. Dit is exact de reden waarom dit project is opgezet: om een open dialoog tot stand te brengen tussen de verschillende belanghebbenden (website: SYNERGENE).

mf09491.jpg

Science: it's a Girl Thing!

De ‘Science: it’s a girl thing!’ campagne was speciaal gericht op meisjes en jonge vrouwen. Het idee was dat deze doelgroep er zo achter kon komen wat een toekomst in de wetenschap voor hen zou kunnen betekenen. De campagne benadrukte ook het belang van wetenschap en onderzoek bij het vinden van specifieke oplossingen voor wereldproblematiek. In 2012 deden 250 deelnemers mee aan dit eendaagse event bij NEMO Science Museum als onderdeel van de campagne (website: Science: it's a Girl Thing!).

GAPP

In Europa zijn er nog steeds verschillen tussen vrouwen en mannen in de wetenschap. Uit de statistieken blijkt dat meisjes vaak minder geïnteresseerd zijn in bepaalde takken van wetenschap en technologie dan jongens. Het GAPP project voerde kwalitatief onderzoek uit en ontwikkelde nieuwe werkwijzen om toe te passen bij wetenschapscommunicatie en -onderwijs. Het doel was om praktische oplossingen te ontwikkelen om de genderkloof te dichten. Tijdens het project zette NEMO de 'Tube Your Future' wedstrijd op. Deze jaarlijkse wedstrijd bleek succesvol en loopt nog steeds.

HANDS-ON & BRAINS-ON

Het Hands-on & Brains-on project heeft de processen die betrokken zijn bij het aanleren van cognitieve feiten op school en het leren waarnemen bij wetenschapscentra en in musea geïntegreerd. Het project versterkt de rol die musea en wetenschapscentra hebben als aanbieders van innovatieve onderwijs- en leermiddelen die specialistische ondersteuning en ervaring kunnen bieden aan het exacte onderwijs. Het handboek Science is Primary (met tips voor kleuterjuffen en -meesters die graag onderzoekend en ontwerpend leren willen toepassen in hun klas) wordt nog steeds veel gebruikt in Nederland.

PENCIL

Het doel van het PENCIL (Permanent EuropeaN resource Centre for Informal Learning) project was om veldprogramma's te combineren met wetenschappelijk onderzoek om zo manieren te ontdekken waarop informele wetenschappelijke activiteiten zouden kunnen worden toegepast als innovatieve kwaliteitstools voor exact onderwijs. Veertien wetenschapscentra hebben mini-netwerken gecreëerd tussen scholen, scholieren, lerarenverenigingen, onderzoekslaboratoria en onderwijsinstanties en met specialisten op het gebied van onderwijs en wetenschapscommunicatie. Deze netwerken kregen de opdracht om pilotprojecten uit te voeren om zo nieuwe manieren van wetenschapseducatie te verkennen.