Hoe kun je zeldzame schatten bewaren?

In 2014 vinden duikers in een scheepswrak bij Texel zeldzame schatten; een mooi versierde jurk, kousen en interieurtextiel. De bijzondere vondst is nog in goede staat. Hoe zorgen we ervoor dat zeldzame schatten als deze goed bewaard blijven? Conserveringswetenschapper Maarten van Bommel (Universiteit van Amsterdam) vertelt alles over slimme manieren om te conserveren in de Kinderlezing op zondag 18 november om 13.00 uur bij NEMO Science Museum.

De vondst van het textiel bij Texel wordt door restauratoren 'een van de belangrijkste kledingvondsten ooit in Europa' genoemd. "Het vertelt ons veel over hoe in die tijd textiel werd gemaakt en hoe mensen er mee omgingen", zegt hoogleraar conserveringswetenschappen Maarten van Bommel van de Universiteit van Amsterdam.

Spannend onderzoek
Nu de schat is opgedoken, komt het in aanraking met licht en lucht, zaken waarvan restauratoren weten dat ze schadelijk zijn voor oude materialen. "Er is veel kennis over het bewaren van unieke vondsten", vertelt Van Bommel. "Je kunt ze heel goed in het donker bewaren, bijvoorbeeld. Dan heeft het schadelijke licht geen invloed. Maar dan kun je ze niet tentoonstellen. Conserveren klinkt eenvoudig, maar het is lastig om te doen."

Kinderen die graag te weten willen komen hoe je een schat goed kunt bewaren en toch tentoon kunt stellen, kunnen zondag 18 november om 13.00 uur aanschuiven bij de maandelijkse kinderlezing bij NEMO Science Museum. Reserveer kaarten via www.nemosciencemuseum.nl/kinderlezing.

Kinderlezingen bij NEMO
De Kinderlezing, voor kinderen van 8 tot 12 jaar, vindt maandelijks op zondagmiddag om 13.00 uur plaats bij NEMO Science Museum. Kosten zijn 5,- per losse lezing en 2,50 in combinatie met een toegangskaart voor NEMO of een Museumkaart. Reserveer een plekje en bekijk het programma via nemosciencemuseum.nl/kinderlezing.