Viering 100 jaar NEMO van start met aftrap landelijke NEMO Science Tour

5 september 2023

NEMO Science Museum bestaat 100 jaar. Een eeuw lang nieuwsgierigheid en dat wordt gevierd. Speciaal voor dit jubileum trekt het Amsterdamse wetenschapsmuseum het land in met de NEMO Science Tour én worden alle Nederlanders opgeroepen vragen in te sturen op NEMO100jaar.nl. Vandaag is de aftrap van het jubileum.

Algemeen directeur Géke Roelink: “Met deze tour brengen we de wereld van wetenschap en technologie spelenderwijs dichterbij het publiek. Van Leeuwarden tot Geleen, we gaat het hele land door om nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Want nieuwsgierigheid is het vliegwiel voor antwoorden op grote en kleine uitdagingen van nu en de toekomst."

Een demonstratie op de kade van NEMO
Foto DigiDaan

Blijf nieuwsgierig

Nieuwsgierigheid, zelf ontdekken en spelenderwijs leren loopt als een rode draad door de geschiedenis van het museum. Om tot creatieve oplossingen te komen voor uitdagingen van de toekomst zijn nieuwsgierige mensen nodig. Nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat je blijft groeien, als kind én als volwassene. Daarom wakkert NEMO nieuwsgierigheid aan én roept het museum alle Nederlanders op om vragen te stellen aan NEMO. Elke vraag wordt beantwoord. Ook maken vragenstellers kans op een ticket voor het Jubileumfeest op de verjaardag van NEMO, vrijdag 8 december.

Een bezoeker doet een experiment met vliegwiel
Foto DigiDaan

NEMO gaat het land in

Hoe blijft een vliegtuig in de lucht? Waarom verandert het geluid van een auto als hij je voorbijrijdt? Kun je een raket lanceren met een fietspomp? Ontdek het in de verrassende en interactieve NEMO Science Tour. In 20 minuten wordt jong en oud nieuwsgierig gemaakt en uitgedaagd mee te doen aan verrassende experimenten. Het publiek ziet hoe vragen uit het verleden hebben geleid tot spectaculaire experimenten, bijzondere uitvindingen en ontdekkingen die ons dagelijks leven hebben veranderd. De NEMO Science Tour is tot en met december 2023 op vele plekken in Nederland te zien

Jonge kinderen bedienen een knetterboom
Stadsarchief Amsterdam

Spektakel op het water

Op vrijdag 8 december 2023, de verjaardag van NEMO, worden wetenschappelijke experimenten uitgevoerd in een spectaculaire show op het water aan het Oosterdok in Amsterdam. Zaterdag 9 en zondag 10 december, tijdens het Festival van de Nieuwsgierigheid, is NEMO voor alle bezoekers gratis toegankelijk.

Geschiedenis NEMO

Van volgepakte rommelzolder tot interactief museum met ruim 700.000 bezoekers per jaar. NEMO is in 100 jaar tijd flink getransformeerd. Maar nieuwsgierigheid, vragen stellen en zelf ontdekken zijn een rode draad in de geschiedenis van het museum.

Schilder en verzamelaar Herman Heijenbrock richtte in 1923 het Museum van den Arbeid in Amsterdam op, met het doel om de gewone burger en de jeugd in het bijzonder te betrekken bij ontwikkelingen in de industrie en meer te leren over technologie. Het museum kreeg in 1954 de naam Nederlands Instituut voor Nijverheid en Techniek (NINT). Na een aantal verschillende locaties werd in 1997 het iconische gebouw boven de IJtunnel geopend. NewMetropolis zoals het toen heette, werd later omgedoopt tot NEMO

Partner

De jubileumviering wordt mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij, hoofdpartner van het jubileumprogramma van NEMO. Met de bijdrage wil de VriendenLoterij cultuurbezoek vergroten en nieuw publiek naar musea trekken.