'Blijf nieuwsgierig' thema van 100-jarig bestaan NEMO Science Museum

5 september 2023

Kleurrijke en feestelijke jubileumcampagne in teken van vragen stellen

Hoe werkt zwaartekracht? Waarom hebben mensen de hik? Wat is een persbericht? Al 100 jaar prikkelt NEMO Science Museum de nieuwsgierigheid bij mensen, met wetenschappelijke demonstraties en experimenten. NEMO gelooft dat iedereen nieuwsgierig is, maar soms vergeten we hoe bijzonder dat eigenlijk is. Nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat je blijft groeien, als kind én als volwassene. NEMO ontwikkelde samen met KesselsKramer de jubileumcampagne met de oproep: Blijf nieuwsgierig. Het jubileum wordt gevierd met verrassende evenementen en een tour door Nederland.

serie affiches Blijf nieuwsgierig - website.jpg

Heel veel vragen
Nieuwsgierigheid begint bij vragen stellen: oneindig veel vragen stellen, over oneindig veel dingen. Waarom smelt ijs? Hoe lanceer je een raket met een fietspomp? Hoe kunnen mensen ruiken? NEMO roept alle Nederlanders op om al hun vragen te stellen op de jubileumwebsite: NEMO100jaar.nl. Elke vraag wordt beantwoord. Het stellen van vragen staat ook centraal in de campagne. Onderdeel van de campagne is een vragenconfetti waar alledaagse objecten volgeplakt worden met stickers met de meest gebruikte start van elke vraag: ‘wat? waarom? hoe? wie? waar?’

Blijf nieuwsgierig - smelten - Campagne NEMO Science Museum x KesselsKramer.jpg
Foto DigiDaan

Campagne
De jubileumcampagne bestaat uit een korte film, campagnebeelden en een radiocommercial. Daarnaast keren de vragenstickers uit de campagne ook terug in de jubileumcommunicatie in het museum en bij de evenementen. NEMO ontwikkelt sinds 2016 samen met KesselsKramer (merk)campagnes.

NEMO Science Tour
Hoe blijft een vliegtuig in de lucht? Waarom verandert het geluid van een auto als hij je voorbij rijdt? Hoe lanceer je een raket met een fietspomp? Jong en oud kunnen dit ontdekken bij de verrassende en interactieve NEMO Science Tour. Een speciale NEMO-bus toert tot en met december door heel Nederland, van Almere tot Zutphen en van Leeuwarden tot Geleen.

NEMO Science Tour knetterboom - Foto DigiDaan.jpg
Foto DigiDaan

Spektakel op het water
Op vrijdag 8 december 2023, de verjaardag van NEMO, staan wetenschappelijke experimenten centraal in een spectaculaire show op het water aan het Oosterdok in Amsterdam. Zaterdag 9 en zondag 10 december, tijdens het Festival van de Nieuwsgierigheid, is NEMO voor alle bezoekers gratis toegankelijk.

Partner
De jubileumviering wordt mede mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij, hoofdpartner van het jubileumprogramma van NEMO. Met de bijdrage wil de VriendenLoterij cultuurbezoek vergroten en nieuw publiek naar musea trekken.

Over KesselsKramer
KesselsKramer is een onafhankelijk communicatiebureau opgericht in 1996 en gevestigd in Amsterdam, Den Haag, en Londen. Het bureau maakt graag ‘reclame voor mensen die niet van reclame houden’. – kesselskramer.com

Opdrachtgever: NEMO Science Museum
Bureau: KesselsKramer