Ga direct naar hoofdinhoud

Research & Development

NEMO doet onderzoek naar hoe mensen leren over wetenschap en technologie, hoe ze ‘science leren’. Dat levert inzichten op om het museum nóg leuker, verrassender en leerzamer te maken.

Onderzoeken en testen

In R&D kijken onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam hoe ouders en kinderen met elkaar praten tijdens hun museumbezoek. En medewerkers van NEMO testen samen met bezoekers nieuwe ideeën voor tentoonstellingen en activiteiten. Zo komt het museum steeds meer te weten over science leren.

NEMO professor Maartje Raijmakers

Hoe leren mensen op de beste manier over wetenschap en techniek? Dat is de onderzoeksvraag van prof. dr. Maartje Raijmakers van de Universiteit van Amsterdam. Zij is bijzonder hoogleraar cognitieve ontwikkelingspsychologie en samen met collega’s doet zij wetenschappelijk onderzoek bij NEMO. Ook worden er samen met bezoekers ideeën voor tentoonstellingen uitgeprobeerd. Zo brengen NEMO en de UvA theorie en praktijk bij elkaar. Dat helpt om het museum nog verrassender en leerzamer te maken — en om meer te weten te komen over science leren.

Science leren in NEMO

Ook als er geen onderzoek plaatsvindt in NEMO R&D, kun je zelf aan de slag met science leren. Ga samen onderzoeken en ontdekken: zo leer je met én van elkaar. Bijvoorbeeld door vragen te stellen, mee te denken of door goed te kijken naar wat een ander doet. Er zijn verschillende manieren waarop je iemand kunt begeleiden.

  1. Stel open vragen
    Zoals: “Wat zou er gebeuren als…?” of “Waarom denk je dat die sneller gaat?”
  2. Zeg hardop wat je ziet
    Bijvoorbeeld: “Kijk, deze gaat veel makkelijker omhoog!” of “Nu zie ik ineens veel meer vonken.”
  3. Moedig elkaar aan
    Zoals: “Zullen we het nog een keer doen?” of “Zullen we die andere opstelling ook proberen?”

Onderzoeksresultaten

Lees wat eerdere onderzoeken hebben opgeleverd.

  • Getallen, gevoelens, gedachten

    Welke associaties hebben kinderen en jongeren met rekenen en wiskunde?

  • Stimuleer onderzoekend spelen

    Hoe kun je verschillende vormen van verbale begeleiding gebruiken in de klas?

  • Een ledlampje maken

    In hoeverre beïnvloeden open en gestructureerde opdrachten de leeropbrengst van kinderen?

  • Spelenderwijs leren over balans (krachtmoment)

    Helpt het structureren van speelmateriaal kinderen om goede experimenten uit te voeren en daarvan te leren?

  • Kleuters aan zet

    Hoe kun je kleuters op een constructieve manier betrekken in science centra?

  • Test een geheugentest

    Is deze werkgeheugentaak geschikt voor kinderen tussen 8 en 12 jaar?

  • Leren van feedback

    Hoe leren jonge kinderen van feedback?

  • Experimenteren met een onderzoeker

    Welk type uitleg stimuleert kinderen optimaal tijdens het experimenteren?