Door zelf te experimenteren leren kinderen over de wereld op hun heen. Wanneer kinderen op een goede manier begeleid worden, leren ze beter te experimenteren. Maar hoe doe je dat, goed begeleiden? En welke aanpak werkt het beste?
Kleuters speelden bij twee museumopstellingen. Terwijl zij speelden werden zij begeleid door een getrainde testleidster. De testleidster begeleidde de kinderen op één van drie manieren:
- Zij stelde open vragen en maakte bemoedigende opmerkingen
- Zij beschreef onderdelen van de opstelling of uitkomsten van het spel en maakte bemoedigende opmerkingen
- Zij maakte enkel bemoedigende opmerkingen
Het spel van de kinderen werd opgenomen op video en later systematisch geanalyseerd. Ouders vulden een vragenlijst in over de executieve functies (aandachtspanne) van het kind.
De onderzoekers keken of er een verband was tussen het type uitleg dat de testleider gaf en het niveau van experimenteren van de kinderen. Tevens onderzochten zij dit verband anders was voor kinderen met een lage en hoge aandachtspanne.