Activiteiten

NEMO Research & Development

In NEMO wordt onderzoek gedaan naar ‘science leren’. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam doen wetenschappelijk onderzoek naar bijvoorbeeld de interactie tussen ouder en kind. Ook testen medewerkers van NEMO samen met bezoekers ideeën uit voor nieuwe tentoonstellingen.

Testteams gezocht

In december testen we een demonstratie met de scanning elektronenmicroscoop (SEM). We laten een aantal voorwerpen zien onder de SEM en gaan ontdekken wat deze voorwerpen zijn. Kom kijken naar de demonstratie en laat ons weten wat je ervan vond!

Wanneer: woensdag 12 december en 19 december om 13.00, 14.00 en 15.30 uur.
Zondag 16 december om 11.30, 14.00 en 16.30 uur (onder voorbehoud).
Duur: ongeveer 20 min
Leeftijd: voor families
Aantal: 20 per keer
Locatie: verdieping 3, aan de demonstratiebalie van het lab

NEMO professor

mf12409.jpg
Maartje Raijmakers

Hoe leren mensen op de beste manier over wetenschap en techniek? Dat is de onderzoeksvraag van prof. dr. Maartje Raijmakers van de Universiteit van Amsterdam. Als bijzonder hoogleraar cognitieve ontwikkelingspsychologie is zij verbonden aan NEMO Science Museum. 

Door  wetenschappelijk onderzoek uit te voeren in NEMO, door nieuwe activiteiten tijdens het ontwerpproces al uit te proberen met bezoekers (prototypen), door theorie en praktijk actief met elkaar te verbinden, bouwen NEMO en UvA steeds meer kennis, inzicht en ervaring op over science leren. Deze kennis zetten we in om het aanbod van NEMO nog verrassender en leerzamer te maken en om de theorievorming over science leren in het algemeen verder te brengen. 

Science leren in NEMO

Proeftuin04

Als er geen onderzoek is in NEMO R&D, kan je toch zelf een onderzoek doen tijdens het bezoek.

Bezoekers leren samen
Door van elkaar af te kijken, door elkaar vragen te stellen of door elkaar te wijzen op wat je ziet gebeuren, kunnen bezoekers van elkaar leren.  Zo wordt het spelen en exploreren diepgaander. Er zijn verschillende manieren waarop je iemand kunt begeleiden.  Hieronder geven we er drie.

  1. Stel open vragen zoals “Wat zou er gebeuren als ……?”of “Waarom gaat die nou sneller …..?”
  2. Beschrijf wat er gebeurt bij de opstelling zoals “Bij deze ga je veel makkelijker omhoog”, “Ik zie nu veel meer vonken” of “De afbeelding is nu veel scherper”. 
  3. Moedig de ander enthousiast aan zoals “Zullen we het nog een keer doen?” of “Zullen we die opstelling ook eens uitproberen?”.

Onderzoeksresultaten

Hier vind je de resultaten van onderzoek dat we eerder hebben gedaan.