Ga direct naar hoofdinhoud

Upcycle oud speelgoed

De leerlingen nemen oud of kapot speelgoed mee (met voorkeur met batterijen) dat zij thuis niet meer gebruiken. Ze halen het speelgoed uit elkaar en bekijken de mechaniek. Vervolgens onderzoeken ze of ze het speelgoed kunnen repareren.

Tinkeren, Kunst, Natuurkunde, Verbindingen, Techniek
  • Primair onderwijs
  • Groep 5-6, Groep 7-8
  • 2 keer 60 minuten
  • In de klas
  • 35, 37, 39, 42, 44, 45, 55

Over deze les

De leerlingen nemen oud of kapot speelgoed mee (met voorkeur met batterijen) dat zij thuis niet meer gebruiken. Ze halen het speelgoed uit elkaar en bekijken de mechaniek. Vervolgens onderzoeken ze of ze het speelgoed kunnen repareren. Als dit niet lukt, gebruiken ze de onderdelen van het oude speelgoed om iets nieuws van te maken.

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Zet twee tafels met materialen neer
  • Leg gereedschap klaar

Introductie (15 minuten)

  • Leg kort uit wat tinkeren is
  • Als de leerlingen werken met elektronisch speelgoed, leg dan uit wat een stroomkring is
  • Leg de opdracht uit
  • Benadruk een aantal veiligheidsmaatregelen
  • Verdeel de groep in duo's

Aan de slag (75 minuten)

  • Moedig leerlingen aan hun speelgoed goed te bekijken
  • Help hen om basiselementen te identificeren binnenin het speelgoed
  • Moedig leerlingen aan om te onderzoeken, te proberen, te falen en om hulp te vragen

Evaluatie (15 minuten)

  • Laat de duo's hun werk presenteren
  • Evalueer het maakproces

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Meer informatie

Het project Tink@school

Deze activiteit is ontwikkeld in het Europese project Tink@school. Samen met partners uit Griekenland, Italië en IJsland ontwikkelde NEMO tien activiteiten voor leerkrachten om op een innovatieve en creatieve manier met duurzaamheid aan de slag te laten gaan in de klas op basis van de methodiek tinkeren.