Ga direct naar hoofdinhoud

Schaduwschilderij van afval

Met behulp van verschillende soorten afval, uit de prullenbak of verzameld tijdens een opruimactie, experimenteren de leerlingen met zaklampen en oppervlakken om een Schaduwschilderij te maken dat een verhaal vertelt.

Tinkeren, Kunst, Duurzaamheid, Natuurkunde, Licht, Verbindingen
  • Primair onderwijs
  • Groep 5-6, Groep 7-8
  • 90 minuten
  • In de klas
  • 35, 37, 39, 42, 44, 45, 55

Over deze les

Met behulp van verschillende soorten afval, uit de prullenbak of verzameld tijdens een opruimactie, experimenteren de leerlingen met zaklampen en oppervlakken om een schaduwschilderij te maken dat een verhaal vertelt. Hun creaties kunnen geïnspireerd zijn op de zwerfvuilitems, of kunnen betrekking hebben op milieuonderwerpen of andere onderwerpen die betekenisvol zijn voor de leerlingen.

De activiteit volgt na het opruimen bijvoorbeeld van een strand, park of rivieroever, waarbij verschillende soorten afval wordt verzameld samen met natuurlijk materiaal zoals bijvoorbeeld onkruid, takken of veren.

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Zet drie materiaaltafels neer, verspreid door het lokaal
  • Zorg voor een donkere ruimte, het liefste met lege muren

Introductie (15 minuten)

  • Leg kort uit wat tinkeren is
  • Leg uit wat een schaduwschilderij is en laat wat voorbeelden zien
  • Leg uit wat de opdracht is en laat de materialen zien
  • Benadruk een aantal veiligheidsmaatregelen
  • Verdeel de groep in duo's

Aan de slag (60 minuten)

  • Laat de groepjes elkaar inspireren
  • Observeer hoe de tweetallen werken
  • Schrijf opvallende dingen op voor de nabespreking
  • Moedig de leerlingen aan en geef indien nodig alternatieven

Evaluatie (15 minuten)

  • Laat de duo's hun werk presenteren
  • Evalueer het maakproces

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Meer informatie

Het project Tink@school

Deze activiteit is ontwikkeld in het Europese project Tink@school. Samen met partners uit Griekenland, Italië en IJsland ontwikkelde NEMO tien activiteiten voor leerkrachten om op een innovatieve en creatieve manier met duurzaamheid aan de slag te laten gaan in de klas op basis van de methodiek tinkeren.