Ga direct naar hoofdinhoud

Tinker een bewegend bord

In deze tinkeractiviteit maken leerlingen een actiebord over het thema duurzaamheid. Leerlingen denken na over wat zij belangrijk vinden op dit gebied en maken een actiebord om hun boodschap over te brengen en/of anderen aan te zetten tot actie.

Tinkeren, Duurzaamheid, Kunst, Burgerschap, Techniek, Verbindingen
  • Primair onderwijs
  • Groep 5-6, Groep 7-8
  • 90 minuten
  • In de klas
  • 35, 37, 39, 42, 44, 45, 55

Over deze les

In deze tinkeractiviteit maken leerlingen een actiebord over het thema duurzaamheid. Duurzaamheid is een breed begrip maar er kan ook op schoolniveau invulling aan gegeven worden. Leerlingen denken na over wat zij belangrijk vinden op dit gebied.Ze maken een actiebord om hun boodschap over te brengen en/of anderen aan te zetten tot actie. Daarnaast is het bord zelf ook duurzaam, het wordt gemaakt van gerecycled karton. Door spelenderwijs een bewegend actiebord te maken, leren leerlingen zich bezig te houden met duurzaamheid en na te denken over hoe ze een boodschap over dit onderwerp kunnen overbrengen. Daarnaast leren ze verschillende technieken om pop-up/beweging te gebruiken.

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Verzamel genoeg karton, zowel dik als dun
  • Knip basisborden uit van dik karton
  • Zet drie tafels met materialen verspreid in het lokaal
  • Plaats voldoende werktafels in het lokaal

Introductie (15 minuten)

  • Leg aan de leerlingen uit wat een actiebord is en dat zij er zelf een gaan maken
  • Vertel meer over het thema duurzaamheid
  • Brainstorm met leerlingen over welke duurzaamheidkwesties zij onder de aandacht willen brengen
  • Verdeel de leerlingen in groepjes

Instructie (5 minuten)

  • Vertel de leerlingen dat er een bewegend element in het bord zit
  • Moedig leerlingen aan zoveel mogelijk gerecycled materiaal te gebruiken
  • Geef elk groepje een bord van dik karton als basis

Aan de slag (45 - 60 minuten)

  • Let op de veiligheid
  • Observeer hoe de leerlingen werken
  • Schrijf opvallende dingen op voor de nabespreking

Conclusie (20 minuten)

  • Evalueer de activiteit met de leerlingen
  • Geef leerlingen de kans hun bord te presenteren
  • Benadruk dat ze thuis ook met duurzaamheid aan de slag kunnen

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Meer informatie

Het project Tink@school

Deze activiteit is ontwikkeld in het Europese project Tink@school. Samen met partners uit Griekenland, Italië en IJsland ontwikkelde NEMO tien activiteiten voor leerkrachten om op een innovatieve en creatieve manier met duurzaamheid aan de slag te laten gaan in de klas op basis van de methodiek tinkeren.