Ga direct naar hoofdinhoud

Tinker duurzame decoratie

Bij feestdagen horen verschillende decoraties. Deze versieringen gaan meestal niet zo lang mee en worden vaak nieuw gekocht. In deze tinkeractiviteit maken leerlingen duurzame decoratie van gerecyclede materialen voor een aankomende feestdag.

Tinkeren, Duurzaamheid, Kunst, Burgerschap, Verbindingen
  • Primair onderwijs
  • Groep 5-6, Groep 7-8
  • 90 minuten
  • In de klas
  • 35, 37, 39, 42, 44, 45, 55

Over deze les

Bij feestdagen horen verschillende decoraties om je huis te versieren. Deze versieringen gaan meestal niet zo lang mee en worden vaak nieuw gekocht. In deze tinkeractiviteit maken leerlingen duurzame decoratie van gerecyclede materialen voor een aankomende feestdag.

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Verzamel van tevoren karton en andere gerecyclede materialen
  • Bepaal of leerlingen in tweetallen of alleen werken
  • Bereid de ruimte voor, met genoeg werkplekken
  • Verzamel voorbeelden

Introductie (10 minuten)

  • Vraag leerlingen of ze weten wat duurzaamheid betekent
  • Geef uitleg over het concept duurzaamheid
  • Praat over de traditie van versiering bij feestdagen
  • Leg uit dat de leerlingen duurzame decoratie gaan maken
  • Geef uitleg over de materialen en gereedschappen

Aan de slag - (60 minuten)

  • Let op de veiligheid
  • Observeer de leerlingen en help ze indien nodig
  • Zorg voor voldoende materiaal
  • Ruim samen op en zorg dat bruikbare materialen bewaard blijven

Evaluatie - (15 minuten)

  • Laat leerlingen hun werk presenteren
  • Praat over het maakproces
  • Benadruk nogmaals hoe deze decoratie helpt bij verduurzaming

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Meer informatie

Het project Tink@school

Deze activiteit is ontwikkeld in het Europese project Tink@school. Samen met partners uit Griekenland, Italië en IJsland ontwikkelde NEMO tien activiteiten voor leerkrachten om op een innovatieve en creatieve manier met duurzaamheid aan de slag te laten gaan in de klas op basis van de methodiek tinkeren.