Ga direct naar hoofdinhoud

Duurzame tas

Bij deze activiteit tinkeren de leerlingen een unieke tas die henzelf en anderen aanzet tot duurzame acties. De tas kan bijvoorbeeld worden gebruikt om herbruikbare materialen in te zamelen of het bewustzijn te vergroten over het belang van het verminderen van afval.

Tinkeren, Kunst, Rekenen, Duurzaamheid, Burgerschap, Verbindingen
  • Primair onderwijs
  • Groep 5-6, Groep 7-8
  • 120 minuten
  • In de klas
  • 35, 37, 39, 42, 44, 45, 55

Over deze les

Bij deze activiteit tinkeren de leerlingen een unieke tas die henzelf en anderen aanzet tot duurzame acties. De tas kan bijvoorbeeld worden gebruikt om herbruikbare materialen in te zamelen, hergebruik van spullen aan te moedigen en het bewustzijn te vergroten over het belang van het verminderen van afval. Met de tinkermaterialen als inspiratie, beslissen de leerlingen waar hun tas voor is en hoe zij hem maken.

Voorbereiding

  • Tafels groeperen
  • 2-3 tafels klaarzetten met materialen
  • Voorbeelden maken

Introductie

  • Gesprek over duurzaam gedrag
  • Groepjes maken
  • Leerlingen laten nadenken over duurzame acties die ze willen stimuleren
  • Voorbeelden geven van manieren om stoffen aan elkaar te bevestigen

Aan de slag

  • Let op de veiligheid
  • Geef aan hoeveel tijd er nog is
  • Observeer de groepen
  • Moedig de leerlingen aan en geef indien nodig alternatieven
  • Moedig de leerlingen aan om bij andere groepen te kijken voor inspiratie
  • Schrijf opvallende dingen op voor de nabespreking
  • Opruimen, scheidt indien mogelijk het afval

Evaluatie

  • Presentatie van de leerlingen
  • Reflecteren op het leerproces
  • Maak foto's van de creaties en geef de tas mee naar huis

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Meer informatie

Het project Tink@school

Deze activiteit is ontwikkeld in het Europese project Tink@school. Samen met partners uit Griekenland, Italië en IJsland ontwikkelde NEMO tien activiteiten voor leerkrachten om op een innovatieve en creatieve manier met duurzaamheid aan de slag te laten gaan in de klas op basis van de methodiek tinkeren.