Ga direct naar hoofdinhoud

Plastic afval

Leerlingen leren over plastic tijdens activiteiten zoals een plenaire discussie over de voor- en nadelen van plastic, het thuis bewaren van plastic flesjes die ze daar anders zouden weggooien of rondom school naar zwerfafval zoeken.

Onderzoekend leren, Ontwerpend leren, Duurzaamheid, Kunst
  • Primair onderwijs
  • Groep 5-6, Groep 7-8
  • 120 minuten
  • In de klas
  • 37, 39, 42, 44, 45, 55

Over deze les

De activiteit start met het kijken van een video, gevolgd door een plenaire discussie over de voor- en nadelen van plastic. Een plastic waterflesje wordt gebruikt als voorbeeld. Thuis bewaren de leerlingen gedurende een week de plastic flesjes die ze daar anders zouden weggooien of inleveren voor statiegeld. De leerlingen zoeken op en rondom school vervolgens naar zwerfafval en bespreken waarom dat een probleem is. Ze verzamelen zwerfafval, bekijken het en maken er iets nieuws van met een nieuwe functie.

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Inlezen
  • Een plek vinden om zwerfvuil op te ruimen

Introductie (10 minuten)

  • Bespreek met de leerlingen waar plastic voor wordt gebruikt
  • Laat de leerlingen nadenken over de rol van plastic in hun leven

Aan de slag (100 minuten)

  • Bekijk met de leerlingen de film The life Cycle of a Plastic Bottle
  • Ga met de leerlingen op pad om zwerfafval te verzamelen
  • Bedenk met de leerlingen wat voor nieuws ze van het zwerfafval kunnen maken

Evaluatie (10 minuten)

  • Reflecteer samen met de leerlingen op de opdracht
  • Laat de leerlingen presenteren wat ze hebben gemaakt en hoe het ontwerpproces is verlopen
  • Bespreek wat er nog meer mogelijk is om de hoeveelheid plastic afval te verminderen

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Het project SENSEE

Deze activiteit is één van de 24 die zijn ontwikkeld binnen het Europese project SENSEE – STEM EntrepreNeurShip for Everyone and Everywhere. Het project richt zich op kinderen van 6 tot 12 jaar met minder kansen om hun talenten te ontdekken en helpt hen via speelse activiteiten rond wetenschap, technologie en ondernemerschap. Kinderen oefenen met onderzoeken, creatief denken, samenwerken en presenteren. Ook ontwikkelen ze een ondernemende mindset: ze leren problemen herkennen, oplossingen bedenken en waarde toevoegen. De activiteiten zijn geschikt voor in de klas en thuis.