De activiteit start met het kijken van een video, gevolgd door een plenaire discussie over de voor- en nadelen van plastic. Een plastic waterflesje wordt gebruikt als voorbeeld. Thuis bewaren de leerlingen gedurende een week de plastic flesjes die ze daar anders zouden weggooien of inleveren voor statiegeld. De leerlingen zoeken op en rondom school vervolgens naar zwerfafval en bespreken waarom dat een probleem is. Ze verzamelen zwerfafval, bekijken het en maken er iets nieuws van met een nieuwe functie.
De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:
Voorbereiding
- Inlezen
- Een plek vinden om zwerfvuil op te ruimen
Introductie (10 minuten)
- Bespreek met de leerlingen waar plastic voor wordt gebruikt
- Laat de leerlingen nadenken over de rol van plastic in hun leven
Aan de slag (100 minuten)
- Bekijk met de leerlingen de film The life Cycle of a Plastic Bottle
- Ga met de leerlingen op pad om zwerfafval te verzamelen
- Bedenk met de leerlingen wat voor nieuws ze van het zwerfafval kunnen maken
Evaluatie (10 minuten)
- Reflecteer samen met de leerlingen op de opdracht
- Laat de leerlingen presenteren wat ze hebben gemaakt en hoe het ontwerpproces is verlopen
- Bespreek wat er nog meer mogelijk is om de hoeveelheid plastic afval te verminderen
Download
Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.