Ga direct naar hoofdinhoud

Maak een bekertelefoon

De leerlingen maken een eenvoudige papieren bekertelefoon. Daarmee onderzoeken ze vervolgens een aantal eigenschappen van geluid: trillingen, voortplanting, versterking en demping, verschillende tonen maken.

Onderzoekend leren, Techniek, Natuurkunde, Geluid
  • Primair onderwijs
  • Groep 3-4
  • 60 minuten
  • In de klas
  • 37, 42, 44, 45, 55

Over deze les

De leerlingen maken een eenvoudige papieren bekertelefoon. Daarmee onderzoeken ze vervolgens een aantal eigenschappen van geluid: trillingen, voortplanting, versterking en demping, verschillende tonen maken. Leerlingen werken eerst in groepjes van 2 en daarna in groepjes van 4 tot 6 leerlingen. Ze onderzoeken stapsgewijs de verschillende aspecten van geluid. Aan het einde van de activiteit bespreken de leerlingen hun observaties en ontdekkingen.

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Zet tafels en stoelen aan de kant
  • Maak een voorbeeld bekertelefoon

Introductie (5 minuten)

  • Stel de leerlingen vragen over hoe geluid zich verplaatst
  • Laat de leerlingen zien hoe je een bekertelefoon maakt

Aan de slag (35 - 45 minuten)

  • Laat de leerlingen in duo's bekertelefoons maken
  • Geef de leerlingen de tijd om experimenten te doen met de bekertelefoons
  • Moedig de leerlingen aan om eigen experimenten te bedenken
  • Verander per experiment maar één parameter

Evaluatie (5 minuten)

  • Bespreek met de leerlingen wat ze hebben ontdekt

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Het project SENSEE

Deze activiteit is één van de 24 die zijn ontwikkeld binnen het Europese project SENSEE – STEM EntrepreNeurShip for Everyone and Everywhere. Het project richt zich op kinderen van 6 tot 12 jaar met minder kansen om hun talenten te ontdekken en helpt hen via speelse activiteiten rond wetenschap, technologie en ondernemerschap. Kinderen oefenen met onderzoeken, creatief denken, samenwerken en presenteren. Ook ontwikkelen ze een ondernemende mindset: ze leren problemen herkennen, oplossingen bedenken en waarde toevoegen. De activiteiten zijn geschikt voor in de klas en thuis.