Ga direct naar hoofdinhoud

Maak een elastiekauto

Leerlingen maken een elastiekauto; een klein voertuig dat in beweging wordt gezet met een elastiekje. De leerlingen maken de elastiek auto van verzameld verpakkingsafval (flessen, flessendoppen, cd's, plastic doosjes, blikjes, enz.).

Ontwerpend leren, Natuurkunde, Krachten, Energie, Verbindingen
  • Primair onderwijs
  • Groep 7-8
  • 90 minuten
  • In de klas
  • 37, 42, 44, 45, 55

Over deze les

Leerlingen maken een elastiekauto; een klein voertuig dat in beweging wordt gezet met een elastiekje. De leerlingen verzamelen verpakkingsafval (flessen, flessendoppen, cd's, plastic doosjes, blikjes, enz.). Voordat ze beginnen krijgen ze een voorbeeld te zien van een elastiekauto, zodat ze weten wat de bedoeling is. Gedurende de activiteit maken, testen en verbeteren de leerlingen hun voertuig. De activiteit eindigt met een race op het schoolplein of in de sporthal. Na de activiteit kunnen ze ook proberen een grotere versie van het voertuig te maken.

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Verzamel materialen
  • Maak een paar voorbeelden
  • Bedenk wat voor wedstrijd je wilt houden en zoek een geschikte ruimte

Introductie (10 minuten)

  • Vraag aan leerlingen over verschillende voertuigen hoe deze voortbewegen
  • Laat een voorbeeld van een elastiekauto zien en hoe deze werkt
  • Vertel dat er aan het einde een wedstrijd is

Aan de slag (75 minuten)

  • Laat de leerlingen werken in groepjes van 2-3 leerlingen
  • Leerlingen maken een werkend prototype
  • Zodra de leerlingen klaar zijn, begint de wedstrijd

Evaluatie (5 minuten)

  • Bespreek de activiteit en de wedstrijd met de leerlingen

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Het project SENSEE

Deze activiteit is één van de 24 die zijn ontwikkeld binnen het Europese project SENSEE – STEM EntrepreNeurShip for Everyone and Everywhere. Het project richt zich op kinderen van 6 tot 12 jaar met minder kansen om hun talenten te ontdekken en helpt hen via speelse activiteiten rond wetenschap, technologie en ondernemerschap. Kinderen oefenen met onderzoeken, creatief denken, samenwerken en presenteren. Ook ontwikkelen ze een ondernemende mindset: ze leren problemen herkennen, oplossingen bedenken en waarde toevoegen. De activiteiten zijn geschikt voor in de klas en thuis.