Ga direct naar hoofdinhoud

Ontrafel de geheime code

De leerlingen ontwerpen en bouwen een apparaat waarmee een bericht in hun zelf bedachte geheimtaal naar de andere kant van het lokaal verstuurd wordt zonder dat het door de andere teams wordt ontcijferd.

Digitale geletterdheid, Rekenen
  • Primair onderwijs
  • Groep 7-8
  • 90 minuten
  • In de klas
  • 37, 42, 44, 45, 55

Over deze les

De leerlingen ontwerpen en bouwen een apparaat waarmee een bericht in hun zelf bedachte geheimtaal naar de andere kant van het lokaal verstuurd wordt zonder dat het door de andere teams wordt ontcijferd.

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Verzamel materialen
  • Verdeel de leerlingen in groepjes van 4-5

Introductie (5 minuten)

  • Leg de opdracht uit

Aan de slag (45-65 minuten)

  • Laat de leerlingen een geheimschrift bedenken en een ontwerp voor hun apparaat
  • De leerlingen bouwen en testen hun apparaat
  • Minimaal een lid per groepje gaat naar de andere kant van het lokaal om de boodschap te ontvangen
  • Laat de leerlingen boodschappen versturen en deze ontcijferen

Evaluatie (5 minuten)

  • Bespreek de opdracht met de leerlingen

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Het project SENSEE

Deze activiteit is één van de 24 die zijn ontwikkeld binnen het Europese project SENSEE – STEM EntrepreNeurShip for Everyone and Everywhere. Het project richt zich op kinderen van 6 tot 12 jaar met minder kansen om hun talenten te ontdekken en helpt hen via speelse activiteiten rond wetenschap, technologie en ondernemerschap. Kinderen oefenen met onderzoeken, creatief denken, samenwerken en presenteren. Ook ontwikkelen ze een ondernemende mindset: ze leren problemen herkennen, oplossingen bedenken en waarde toevoegen. De activiteiten zijn geschikt voor in de klas en thuis.