Ga direct naar hoofdinhoud

Maak een katapult

Met hulp van bijvoorbeeld hun ouders, broers en zussen of kinderen uit de buurt gaan de leerlingen thuis een katapult ontwerpen. Ze maken de katapult van alledaagse materialen, zoals ijsstokjes en elastiekjes.

Onderzoekend leren, Ontwerpend leren, Natuurkunde, Techniek, Krachten
  • Primair onderwijs
  • Groep 5-6, Groep 7-8
  • 45 minuten
  • In de klas
  • 37, 42, 44, 45, 55

Over deze les

Tijdens deze activiteit gaan de kinderen zelf een katapult ontwerpen. Ze ontwerpen hun eigen katapult en maken die vervolgens van alledaagse materialen, zoals ijsstokjes en elastiekjes. Ze kunnen experimenteren met verschillende ontwerpen, de spanning en de hoek aanpassen. Ze lanceren met hun katapult verschillende materialen zoals wattenstaafjes of kleine rubberen balletjes, om te zien wat het beste werkt. De leerlingen leren iets over kracht, beweging en energie.

Voorbereiding

  • Creëer een groot, schoon oppervlak zodat er genoeg ruimte is
  • Verzamel de benodigde materialen

Introductie (5 minuten)

  • Leg de opdracht uit

Aan de slag (40 minuten)

  • Help de leerlingen op weg met manieren waarop ze hun katapult kunnen verbeteren

Evaluatie (5 minuten)

  • Bespreek met de leerlingen wat goed en minder goed ging

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Het project SENSEE

Deze activiteit is één van de 24 die zijn ontwikkeld binnen het Europese project SENSEE – STEM EntrepreNeurShip for Everyone and Everywhere. Het project richt zich op kinderen van 6 tot 12 jaar met minder kansen om hun talenten te ontdekken en helpt hen via speelse activiteiten rond wetenschap, technologie en ondernemerschap. Kinderen oefenen met onderzoeken, creatief denken, samenwerken en presenteren. Ook ontwikkelen ze een ondernemende mindset: ze leren problemen herkennen, oplossingen bedenken en waarde toevoegen. De activiteiten zijn geschikt voor in de klas en thuis.