Ga direct naar hoofdinhoud

Maak een knikkerbaan

Tijdens deze activiteit ontwerpen en bouwen de leerlingen hun eigen knikkerbaan. Ook zoeken de leerlingen uit hoe ze de snelheid van de knikker kunnen meten (bijv. aan de hand van de afgelegde afstand ten opzichte van de grond).

Onderzoekend leren, Ontwerpend leren, Natuurkunde, Techniek, Verbindingen
  • Primair onderwijs
  • Groep 5-6, Groep 7-8
  • 50 minuten
  • In de klas
  • 37, 42, 44, 45, 55

Over deze les

Tijdens deze activiteit ontwerpen en bouwen de leerlingen hun eigen knikkerbaan. De baan moet tenminste vier zigzagbewegingen hebben, waarover een knikker zo langzaam mogelijk naar beneden rolt. De leerlingen zoeken uit hoe ze de snelheid van de knikker kunnen meten (bijv. aan de hand van de afgelegde afstand ten opzichte van de grond).

De leerlingen hebben de mogelijkheid om vaardigheden te oefenen: technische en ontwerpvaardigheden, creativiteit, vindingrijkheid, samenwerken, ondernemende vaardigheden, probleemoplossend en kritisch denkvermogen, onderzoeksvaardigheden en communicatieve vaardigheden.

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Verzamel de materialen

Introductie (5 minuten)

  • Leg de opdracht uit
  • Verdeel de leerlingen in kleine groepjes

Aan de slag (30 minuten)

  • Introduceer de materialen en benadruk het belang van veilig werken
  • Laat de leerlingen van tevoren bepalen hoe ze de snelheid gaan meten
  • Zet de knikkerbanen naast elkaar zodra ze af zijn en meet de snelheid van de knikkers

Evaluatie (15 minuten)

  • Bespreek met de leerlingen het verloop van de activiteit
  • Geef feedback op het maakproces van de leerlingen

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Het project SENSEE

Deze activiteit is één van de 24 die zijn ontwikkeld binnen het Europese project SENSEE – STEM EntrepreNeurShip for Everyone and Everywhere. Het project richt zich op kinderen van 6 tot 12 jaar met minder kansen om hun talenten te ontdekken en helpt hen via speelse activiteiten rond wetenschap, technologie en ondernemerschap. Kinderen oefenen met onderzoeken, creatief denken, samenwerken en presenteren. Ook ontwikkelen ze een ondernemende mindset: ze leren problemen herkennen, oplossingen bedenken en waarde toevoegen. De activiteiten zijn geschikt voor in de klas en thuis.