Tijdens deze activiteit ontwerpen en bouwen de leerlingen hun eigen knikkerbaan. De baan moet tenminste vier zigzagbewegingen hebben, waarover een knikker zo langzaam mogelijk naar beneden rolt. De leerlingen zoeken uit hoe ze de snelheid van de knikker kunnen meten (bijv. aan de hand van de afgelegde afstand ten opzichte van de grond).
De leerlingen hebben de mogelijkheid om vaardigheden te oefenen: technische en ontwerpvaardigheden, creativiteit, vindingrijkheid, samenwerken, ondernemende vaardigheden, probleemoplossend en kritisch denkvermogen, onderzoeksvaardigheden en communicatieve vaardigheden.
De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:
Voorbereiding
Introductie (5 minuten)
- Leg de opdracht uit
- Verdeel de leerlingen in kleine groepjes
Aan de slag (30 minuten)
- Introduceer de materialen en benadruk het belang van veilig werken
- Laat de leerlingen van tevoren bepalen hoe ze de snelheid gaan meten
- Zet de knikkerbanen naast elkaar zodra ze af zijn en meet de snelheid van de knikkers
Evaluatie (15 minuten)
- Bespreek met de leerlingen het verloop van de activiteit
- Geef feedback op het maakproces van de leerlingen
Download
Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.