De leerlingen maken een hellingloper, een dierachtig kartonnen figuur dat over een schuine helling naar beneden kan lopen. Eerst tekenen de leerlingen het figuur op dun karton en knippen deze uit. Daarna vouwen ze de beentjes naar beneden en het hoofd en staart naar boven. De basis voor de hellingloper is dan gemaakt. De helling maken de leerlingen door een dikke kartonnen plaat een beetje op te schuren en één kant van het karton op een stapel boeken te leggen.
Hierna kan het onderzoeken beginnen. Lukt het om de hellingloper echt te laten lopen? Valt die om of blijft die steken? Een aantal variabelen aan de hellingloper zijn aan te passen waarmee de hellingloper meer gaat wiebelen of juist stabieler is. Met deze variabelen gaan leerlingen puzzelen zodat de hellingloper genoeg uit balans is om te gaan schommelen, maar niet te veel want dan valt die om!
De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:
Voorbereiding
- Maak een hellingloper en een helling als voorbeeld
Introductie (5 minuten)
- Leg de opdracht uit
- Laat een voorbeeld zien
Aan de slag (45 minuten)
- De leerlingen maken een hellingloper volgens het werkblad
- Help leerlingen door aan te geven welke variabelen ze kunnen aanpassen
- Laat de leerlingen bedenken voor welke doelgroep de hellingloper interessant is
- Laat de leerlingen de hellingloper aanpassen aan de behoefte van de doelgroep
Evaluatie (10 minuten)
- De leerlingen tonen hoe de hellinglopers van de helling af lopen
- Vraag wat de leerlingen hebben ervaren en ontdekt
Download
Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.