Ga direct naar hoofdinhoud

Maak een hellingloper

De leerlingen maken een hellingloper, een dierachtige kartonnen figuur dat over een schuine helling naar beneden kan lopen. Een aantal variabelen aan de hellingloper zijn aan te passen waarmee de hellingloper meer gaat wiebelen of juist stabieler is.

Onderzoekend leren, Kunst, Rekenen, Krachten
  • Primair onderwijs
  • Groep 5-6, Groep 7-8
  • 60 minuten
  • In de klas
  • 37, 42, 44, 45, 55

Over deze les

De leerlingen maken een hellingloper, een dierachtig kartonnen figuur dat over een schuine helling naar beneden kan lopen. Eerst tekenen de leerlingen het figuur op dun karton en knippen deze uit. Daarna vouwen ze de beentjes naar beneden en het hoofd en staart naar boven. De basis voor de hellingloper is dan gemaakt. De helling maken de leerlingen door een dikke kartonnen plaat een beetje op te schuren en één kant van het karton op een stapel boeken te leggen.

Hierna kan het onderzoeken beginnen. Lukt het om de hellingloper echt te laten lopen? Valt die om of blijft die steken? Een aantal variabelen aan de hellingloper zijn aan te passen waarmee de hellingloper meer gaat wiebelen of juist stabieler is. Met deze variabelen gaan leerlingen puzzelen zodat de hellingloper genoeg uit balans is om te gaan schommelen, maar niet te veel want dan valt die om!

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Maak een hellingloper en een helling als voorbeeld

Introductie (5 minuten)

  • Leg de opdracht uit
  • Laat een voorbeeld zien

Aan de slag (45 minuten)

  • De leerlingen maken een hellingloper volgens het werkblad
  • Help leerlingen door aan te geven welke variabelen ze kunnen aanpassen
  • Laat de leerlingen bedenken voor welke doelgroep de hellingloper interessant is
  • Laat de leerlingen de hellingloper aanpassen aan de behoefte van de doelgroep

Evaluatie (10 minuten)

  • De leerlingen tonen hoe de hellinglopers van de helling af lopen
  • Vraag wat de leerlingen hebben ervaren en ontdekt

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Het project SENSEE

Deze activiteit is één van de 24 die zijn ontwikkeld binnen het Europese project SENSEE – STEM EntrepreNeurShip for Everyone and Everywhere. Het project richt zich op kinderen van 6 tot 12 jaar met minder kansen om hun talenten te ontdekken en helpt hen via speelse activiteiten rond wetenschap, technologie en ondernemerschap. Kinderen oefenen met onderzoeken, creatief denken, samenwerken en presenteren. Ook ontwikkelen ze een ondernemende mindset: ze leren problemen herkennen, oplossingen bedenken en waarde toevoegen. De activiteiten zijn geschikt voor in de klas en thuis.