Ga direct naar hoofdinhoud

Maak een stempel

De leerlingen maken een stempel waarmee ze een blad van een plant stempelen. Ze onderzoeken welk deel je ziet als je met verf en klei een afdruk maakt; maken een ontwerp op het werkblad; en maken van verschillende soorten karton een stempel.

Onderzoekend leren, Kunst
  • Primair onderwijs
  • Groep 3-4
  • 50 minuten
  • In de klas
  • 37, 42, 44, 45, 55

Over deze les

De leerlingen maken een stempel waarmee ze een blad van een plant stempelen. Eerst onderzoeken ze op werkblad Maak een stempel met twee stukjes klei welk deel je ziet als je met verf een afdruk met een stempel maakt. Vervolgens tekenen ze op het werkblad een ontwerp. Ze maken van verschillende soorten karton een stempel die ze eerst op kladpapier testen. Als ze tevreden zijn, gebruiken ze de stempel om op een wit A5 papier hun plant te stempelen.

De activiteit bestaat uit de volgende onderdelen:

Voorbereiding

  • Maak een voorbeeld stempel van klei
  • Maak een voorbeeldafdruk
  • Maak per groepje 2 borden met verf en leg een spons neer, die als stempelkussen zal dienen
  • Zet planten als voorbeeld op tafel

Introductie (5 minuten)

  • Leg de opdracht uit

Aan de slag (35 minuten)

  • Laat een voorbeeld stempel zien
  • Vertel hoe ze de spons als stempelkussen kunnen gebruiken
  • Deel de klei en werkbladen uit
  • Loop rond en help de leerlingen op weg

Evaluatie (10 minuten)

  • Laat de leerlingen bij elkaar kijken welke stempels er gemaakt zijn
  • Vraag wat de leerlingen hebben ervaren en ontdekt
  • Geef alle papiertjes met stempelafdruk een zichtbare plek in de klas

Download

Download hier de leerkrachtenhandleiding voor alle informatie en inspirerende voorbeelden.

Het project SENSEE

Deze activiteit is één van de 24 die zijn ontwikkeld binnen het Europese project SENSEE – STEM EntrepreNeurShip for Everyone and Everywhere. Het project richt zich op kinderen van 6 tot 12 jaar met minder kansen om hun talenten te ontdekken en helpt hen via speelse activiteiten rond wetenschap, technologie en ondernemerschap. Kinderen oefenen met onderzoeken, creatief denken, samenwerken en presenteren. Ook ontwikkelen ze een ondernemende mindset: ze leren problemen herkennen, oplossingen bedenken en waarde toevoegen. De activiteiten zijn geschikt voor in de klas en thuis.