Science Live

Science Live Onderzoek

Ben je een wetenschapper en wil je graag onderzoek doen in Science Live? Heb je een onderzoeksvraag die het brede publiek van NEMO aanspreekt?

Bezoekers als proefpersoon

Bij Science Live doen onderzoekers wetenschappelijk onderzoek met bezoekers van NEMO als proefpersoon. Een breed publiek krijgt hierdoor inzicht in de vragen die wetenschappers bezig houden en in de methodes van wetenschappelijk onderzoek. Voor onderzoekers is het een mooie kans om grote groepen proefpersonen met een diverse achtergrond te onderzoeken. Met meer dan 650.000 bezoekers per jaar is NEMO een ideale locatie voor wetenschappelijk onderzoek.

Voor wie?

Science Live is geschikt voor sociale wetenschappers, gedragswetenschappers, neurowetenschappers, biomedisch onderzoekers, taalwetenschappers en andere onderzoekers van wie het onderzoek voldoet aan de randvoorwaarden. 

Wanneer?

Je kunt onderzoek uitvoeren tijdens de drukbezochte schoolvakanties van maandag t/m zondag van 10.00–17.30 uur. De onderzoeksduur is een periode van minimaal twee weken aaneengesloten.

Waarom?

  • Enthouiaste deelnemers
  • Divers publiek: mensen van alle leeftijden met verschillende achtergronden
  • Sfeervolle, rustige onderzoeksruimte
  • Actieve werving van proefpersonen door NEMO
  • Gemiddeld 160 proefpersonen per week

Aanmelden

Meld je onderzoek aan via onderstaande knop. Bij een positief eerste oordeel wordt een uitgebreider onderzoeksvoorstel gevraagd en gekeken welke periode geschikt is.

Randvoorwaarden onderzoek

  • Alleen wetenschappelijk onderzoek waarbij NEMO-bezoekers (vanaf 8 jaar) proefpersonen zijn, komt in aanmerking.
  • Experiment/metingen duren maximaal 20 minuten per proefpersoon. Onderzoek waarbij meerdere proefpersonen (4-5) tegelijkertijd getest kunnen worden, heeft de voorkeur.
  • Minimaal twee onderzoekers zijn permanent aanwezig in NEMO tijdens onderzoeksperiode.
  • De metingen zijn pijnloos en niet-invasief (behalve staafjes om wangslijm te nemen).
  • Proefpersonen (of een ouder/voogd bij minderjarigheid) geven schriftelijk toestemming.
  • De onderzoeksvraag en -resultaten zijn interessant voor een breed publiek en sluiten aan bij haar belevingswereld.
  • Het onderzoek is volledig voorgefinancierd.
  • Het onderzoek heeft een aansprakelijkheidsverzekering t.w.v. € 5.000.000.
  • Het onderzoek heeft goedkeuring van de ethische commissie van de participerende instelling.
  • Deelnemende bezoekers en NEMO worden door de onderzoeker bericht over de resultaten van hun onderzoek.
  • In alle communicatie over het onderzoek wordt NEMO Science Live expliciet genoemd en kort beschreven.

Richtlijnen onderzoeksvoorstel

Briefing researchers

Eerdere Science Live onderzoeken

Hieronder vind je een overzicht van onderzoeken die eerder in Science Live hebben plaatsgevonden.  

2018

Vriend of vijand? - maart 2018
Hoe beïnvloeden groepen onze gedachten?

  • Onderzoekers: Ana Leal, Ernestine Gordijn, Michal Reifen Tagar, Eran Halperin
  • Onderzoeksinstelling: Rijksuniversiteit Groningen, Baruch Ivcher School of Psychology
  • Aantal proefpersonen: 506

Aan wie geef jij de pet van de moeder van het vriendje van Noah? - mei 2018
Hoe goed kunnen kinderen een zin zoals hierboven begrijpen?

  • Onderzoekers: Bart Hollebrandse, Angeliek van Hout, Tom Roeper
  • Onderzoeksinstelling: Rijksuniversiteit Groningen, The University of Massachusetts Amherst
  • Aantal proefpersonen: 507

Hoe kijk jij naar vlogs? - zomer 2018
Vlogs worden steeds populairder. Maar hoe kijken we hier eigenlijk naar? Wat doen we met de informatie die gepresenteerd wordt? Onthouden we daar veel van? En zijn daarin verschillen te vinden tussen kinderen en volwassenen?

  • Onderzoekers: Rhianne Hoek, Anne Vlaanderen, Sanne Tamboer
  • Onderzoeksinstelling: Radboud Universiteit
  • Aantal proefpersonen: 450

Hints spelen met een sociale robot - zomer 2018
Hoe goed kun jij met een robot communiceren door middel van gebaren?

  • Onderzoekers: Mirjam de Haas, Emiel Krahmer, Paul Vogt, Bram Willemsen, Jan de Wit
  • Onderzoeksinstelling: Tilburg University
  • Aantal proefpersonen: 345

Hoe ziet jouw been er van binnen uit? - zomer 2018
Kijk dwars door de huid met een scanrobot.

  • Onderzoekers: Leon de Jong, Anton Nikolaev, Anna Greco, Nienke Klaassen, Thomas van Steenbergen
  • Onderzoeksinstelling: Radboud Universitair Medisch Centrum
  • Aantal proefpersonen: 128

Hoe praat jij met je ouders?- kerstvakantie 2018
Hoe praten ouders en kinderen met elkaar, en hoe beïnvloedt dat hun verbondenheid en zelfbeeld?

  • Onderzoekers: Eddie Brummelman, Peter Bos, Constantine Sedikides
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht, University of Southampton
  • Aantal proefpersonen: 436

2017

Ben jij streng of aardig voor jezelf in uitdagende situaties? - februari 2017
Iedereen maakt wel eens een moeilijke situatie mee, maar de manier waarop we met onszelf omgaan in zo’n situatie verschilt. We kunnen aardig tegen onszelf zijn, of juist heel erg kritisch. Ben jij streng of aardig voor jezelf in uitdagende situaties?

  • Onderzoekers: Maja Wrzesien, Susan Bögels, Milca Nikolié, Wieke de Vente
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam 
  • Aantal proefpersonen: 183

Wie is populair? - mei 2017
Sommige kinderen zijn populair. Dat betekent dat veel kinderen naar hen kijken, hen bewonderen, en willen zijn zoals zij.

  • Onderzoekers: Efstathios Grapsas, Jaap Denissen, Eddi Brummelman
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam, Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit Tilburg
  • Aantal proefpersonen: 252

Vooroordelen over mannen en vrouwen - juli 2017
Vaak worden er andere dingen van vrouwen dan van mannen verwacht. Dit noemen we stereotypes. Hoe beinvloeden genderstereotypes wat je denkt en hoe je je voelt?  

  • Onderzoekers: Lianne Aarntzen, Elianne van Steenbergen, Belle Derks, Nadia Buiter 
  • Onderszoeksinstelling: Universiteit Utrecht
  • Aantal proefpersonen: 673

Jongeren stimuleren gezond te eten- juni en juli 2017
Onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen onderzoeken hoe jongeren visuele boodschappen over voeding verwerken en de psychologische mechanismes die daaraan ten grondslag liggen. Hoe verwerken kinderen en adolescenten overredende boodschappen over voeding?

  • Onderzoekers: Lelia Samson, Marina Thomas, Denise van der Wetering
  • Onderzoeksinstelling: Radboud Universiteit Nijmegen
  • Aantal proefpersonen: 291

Een beetje down - augustus 2017
We gaan allemaal anders om met onze emoties. De manier waarop we met onze emoties omgaan heeft echter gevolgen voor onze gezondheid. Hoe beïnvloeden verschillende manieren van omgaan met emoties hoe je je voelt na een verdrietige gebeurtenis?

  • Onderzoekers: Maja Wrzesien, Joyce Weeland, Susan Bögels 
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 196

Hoe leren we kinderen programmeren - juli en augustus 2017
Hoe goed kun jij overweg met de computer?

  • Onderzoekers: Felienne Hermans, Alaaedin Swidan, Marileen Smit
  • Onderzoeksinstelling: Technische Universiteit Delft
  • Aantal proefpersonen: 938

Hoe goed bouw je met LEGO met instructies in een vreemde taal? - oktober 2017
Papieren handleidingen zijn vaak saai en worden bijna nooit gelezen, daarom worden er steeds vaker instructievideo’s gebruikt. Maar hoe moet zo’n video eruit zien? Kun je ook een vreemde taal gebruiken? Kun je die vreemde taal ondertitelen om het beter te kunnen begrijpen?

  • Onderzoekers: Beryl Hilberink, Ulrike Nedersigt
  • Onderzoeksinstelling: Radboud Universiteit Nijmegen
  • Aantal proefpersonen: 1179

Hoe zie jij jezelf? En hoe zien je ouders jou? - december 2017
Vanaf het moment dat we geboren worden, vormen we een beeld van wie we zijn. Wat voor soort persoon ben ik? Als je jezelf deze vraag stelt, helpen je ouders je om hier een antwoord op te vinden.

  • Onderzoekers: Cisem Gürel, Eddie Brummelman  
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam 
  • Aantal proefpersonen: 530

2016

Virtuele vliegen vangen: hoe succesvol ben jij? - februai 2016
''Je hebt het heel goed gedaan!” Dat hebben we allemaal wel eens tegen iemand gezegd, terwijl dat niet helemaal waar was. Waarschijnlijk om iemand te motiveren. Het is inderdaad aangetoond dat je het meest gemotiveerd bent wanneer succes en uitdaging met elkaar in balans zijn. Maar wat doet succes eigenlijk met leren?

  • Onderzoekers: Katinka van der Kooij, Krista Overvliet, Leonie Oostwoud Wijdenes
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit Hamburg, Vrije Universiteit Amsterdam, Radboud Universiteit Nijmegen
  • Aantal proefpersonen: 701

Jong en oud over de vluchtelingencrisis: Wat vind jij? - april 2016
Uit psychologisch onderzoek blijkt dat mensen zich gesterkt voelen in hun mening wanneer anderen het met hen eens zijn. Dit wordt in de wetenschap ook wel sociale validatie genoemd. Je kunt merken of anderen jouw mening delen of het met je oneens zijn door met ze te praten, maar bijvoorbeeld ook door de krant te lezen.

  • Onderzoeker: Hedy Greijdanus
  • Onderzoeksinstelling: Rijksuniversiteit Groningen
  • Aantal proefpersonen: 375

Als je gevoelens monsters zijn. Kun je door anders te denken je gevoelens veranderen? - april 2016
Iedereen is wel eens kwaad, verdrietig of bang. Dat is niet erg, maar vaak is het wel handig om wat je voelt in de hand te kunnen houden. Kun je door je gedachten te veranderen ook veranderen hoe je je voelt?

  • Onderzoekers: Annnemiek Karreman, Odilia Laceulle
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit Tilburg
  • Aantal proefpersonen: 605

Hoe reageer jij op films? - juli en augustus 2016
Is het kijken van films nou goed of slecht voor mensen? Soms hebben films goede effecten op kijkers (bijvoorbeeld dat ze er meer van leren) en soms slechte effecten (bijvoorbeeld dat ze er drukker van worden). Hoe kinderen op films reageren speelt een belangrijke rol bij zulke media-effecten.

  • Onderzoekers: Karin Fikkers, Esmée Padding, Marthe Möller, Tara Kaldenbach
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 456

Hoe voelt blauw? Hoe klinkt citroengeur? Welke verbanden leg jij tussen je zintuigen? - juni en juli 2016
Om te delen wat je ervaart, moet je erover praten. Als je bijvoorbeeld een auto wil laten zien aan iemand anders, dan kun je de kleur beschrijven. Kleuren zijn makkelijk te beschrijven, omdat we er een hele set woorden voor hebben (‘oranje’, ‘rood’, ‘blauw’, etc), maar voor andere eigenschappen is dat moeilijker.

  • Onderzoekers: Ilja Croijmans, Patricia Manko, John Huisman, Laura Speed, Asifa Maijd
  • Onderzoeksinstelling: Radboud Universiteit Nijmegen
  • Aantal proefpersonen: 503

Een zin in een zin in een zin in een zin... Kun jij dit aan? - juli en augustus 2016
Taal is een essentieel onderdeel van ons dagelijkse leven. Om duidelijk met elkaar te kunnen communiceren, beschikken we over complexe kennis van taal. Herhaling is een voorbeeld van deze complexe kennis. Hoe begrijpen we een zin in een zin in een zin in een zin?

  • Onderzoekers: Bart Hollebrandse, Angeliek van Hout, Tom Roeper
  • Onderzoeksinstelling: University of Massachusetts, Rijksuniversiteit Groningen 
  • Aantal proefpersonen: 287

Slim boodschappen doen? Test je hersenen in de virtuele supermarkt! - oktober 2016
Al vele jaren worden cognitieve functies gemeten met schriftelijke tests. Maar je gebruikt je cognitieve functies in situaties die veel complexer en dynamischer zijn. Je kunt je misschien voorstellen dat de prestaties op schriftelijke tests moeilijk kunnen voorspellen hoe jouw cognitieve functies in het dagelijks leven zijn.

  • Onderzoekers: Lauriane Spreij, Tanja Nijboer, Anne Visser-Meily, Hans Bouwknegt
  • Onderzoeksinstelling: Kenniscentrum Revalisatiegeneeskunde Utrecht, Universitair Medisch Centrum Utrecht, GeorgiaTech Atlanta
  • Aantal proefpersonen: 284

Hoe ga jij om met stress? - december 2016
Stress: Je hoort er bijna dagelijks over! Ben jij ook gestrest of heb je nergens last van? Weet je eigenlijk wat stress is? In Science Live zullen de medewerkers van het Stress Lab uitleggen wat stress is en jouw reactie op stress onderzoeken.

  • Onderzoekers: Susanne de Rooij, Joantine van Esterik, Anja Huizink
  • Onderzoeksinstelling: Vrije Universiteit Amsterdam 
  • Aantal proefpersonen: 318

2015

Hoe snel kun je praten? - februari 2015 en mei 2015
Sommige mensen praten veel sneller dan andere. We begrijpen nog niet precies hoe dit komt. Kunnen snelle sprekers hun mond heel snel bewegen of zijn ze sowieso in alles sneller? Of kunnen ze gewoon heel snel op woorden komen? En welke rol speelt aanleg eigenlijk in de snelheid waarin je spreekt?

  • Onderzoekers: Antje Meyer, Hans Bosker, Annelies van Wijngaarden, Caitlin Decuyper
  • Onderzoeksinstelling: Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek in Nijmegen, Radboud Universiteit Nijmegen
  • Aantal proefpersonen: 816

Hoe reageert jouw lichaam op de emoties van je ouders? - juli en augustus 2015
Meningsverschillen tussen ouders en hun kinderen nemen toe in de overgang van de kindertijd naar de pubertijd. Deze meningsverschillen gaan vaak over kleine alledaagse dingen, zoals het opruimen van de kamer of het maken van schoolwerk. Wanneer deze meningsverschillen constructief opgelost worden, heeft dit positieve gevolgen voor het gezin en voor de ontwikkeling van het kind. 

  • Onderzoekers: Casper van Lissa, Merel Rijnaard
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit Utrecht
  • Aantal proefpersonen: 185

Weet jij hoe ik me voel? - juli en augustus 2015
In verschillende sociale situaties is het belangrijk om te weten hoe een ander zich voelt, zonder daar uitgebreid naar te hoeven vragen, bijvoorbeeld in de klas. Daarom willen we onze emotie herkennings-app als eerste testen bij leerkrachten in het primair en secundair onderwijs.

  • Onderzoekers: Agneta Fisher, Sindy Sumter 
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 769

Lees voor de wetenschap! - oktober 2015
In verschillende sociale situaties is het belangrijk om te weten hoe een ander zich voelt, zonder daar uitgebreid naar te hoeven vragen, bijvoorbeeld in de klas. Daarom willen we onze emotie herkennings-app als eerste testen bij leerkrachten in het primair en secundair onderwijs.

  • Onderzoekers: Agneta Fisher, Sindy Sumter 
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 48

Vertrouw jij mij? Hoe kinderen andere kinderen vertrouwen of wantrouwen - oktober 2015
Wie durf jij een geheim over jezelf te vertellen? Aan wie durf jij je zakgeld te lenen? Of wie zal jou nooit in de steek laten? Het is belangrijk om te weten wie je kunt vertrouwen en wie je vooral niet kunt vertrouwen. Onze samenleving is gebaseerd op vertrouwen

  • Onderzoekers: Peter Bos, Eddie Brummelman
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht
  • Aantal proefpersonen: 284

Patronen in de bezoekersstroom van NEMO - december 2015
Heb je weleens geprobeerd om een patroon te ontdekken in de manier waarop een menigte zich voortbeweegt?Heb je een grote groep mensen weleens met een zwerm spreeuwen vergeleken? Of de mensen in een menigte met de moleculen in een vloeistof?

  • Onderzoekers: Marco Cattani, Claudio Martella, Reinier Timmer, Joost van Velzen
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit Delft, Vrije Universiteit Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 2442 

2014

Weet jij hoe de ander zich voelt? - maart 2014
Emoties spelen een belangrijke rol in de dagelijkse omgang tussen mensen. Als jij je emoties uit, kunnen anderen begrijpen hoe jij je voelt. Soms is het echter moeilijker dan je denkt om te duiden hoe andere mensen zich voelen.

  • Onderzoekers: Pum Kommattam, Kai Jonas, Agneta Fischer
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 660

Is dat echt lachen? - april en mei 2014
We lachen meerdere keren per dag. Maar is onze gelach overal op de wereld hetzelfde? En zijn we in staat om te herkennen of iemand iets echt grappig vindt of niet?

  • Onderzoekers: Disa Sauter, Akihiro Tanaka, Sophie Scott, 
  • Onderzoeksinstelling: Tokyo Woman’s Christian University, Institute for Cognitive Neuroscience Londen, Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 976

Hoe doe je 1001 dingen tegelijk? - juli en augustus 2014
Even televisie kijken, even oma bellen, even gamen, oh ja je wilde ook nog gaan voetballen met de buurjongen. Er zijn zoveel leuke dingen om te doen, dat je soms heel graag meerdere dingen tegelijk probeert te doen. Kan jij 1001 dingen tegelijk?

  • Onderzoekers: Susanne Baumgartner, Winneke van der Schuur,Sindy Sumter 
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam 
  • Aantal proefpersonen: 898

Kun je een computer leren om Super Mario te spelen? - juli en augustus 2014
Op dit moment zijn machines die een zekere mate van intelligentie vertonen geprogrammeerd om dingen te doen door middel van vele vooraf gegeven instructies, wat een erg bewerkelijke procedure is. De vraag is: kan het eenvoudiger?

  • Onderzoekers: Guangliang Li, Hayley Hung, Shimon Whiteson
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam 
  • Aantal proefpersonen: 529

Hoe zie jij jezelf? Voel de effecten van illusies op je lichaam - juni, juli en oktober 2014
Een toegeworpen bolletje wol komt anders aan dan een baksteen. Op de laatste zul je waarschijnlijk sneller reageren. Om je lichaam goed te kunnen beschermen is het dus belangrijk dat je informatie die op je afkomt goed kunt voorspellen.

  • Onderzoekers: Miranda Smit, Anouk Keizer, Alyanne de Haan
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit Utrecht
  • Aantal proefpersonen: 1341

Hoe snel ben jij? Reactiesnelheid onder kinderen - december 2014
In het dagelijks leven moet je snel kunnen reageren. Sommige kinderen reageren heel snel en andere kinderen langzamer. Waardoor komt dat precies?

  • Onderzoeker: Eddie Brummelman
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 221

2013

Hoe goed weet jij de weg? Navigeren in virtual reality - april 2013, juni 2013 en juli 2013
De weg naar school of naar het werk ken je op je duimpje. Je herkent alle straten, gebouwen en bomen. Maar hoe leer je een nieuwe route? Sommige mensen lijken een wandelend kompas, anderen verdwalen heel vaak. Hoe komt dat?

  • Onderzoeker: Ineke van der Ham
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit Utrecht
  • Aantal proefpersonen: 1100

Leren met je lichaam - juni en juli 2013
Leren doe je niet alleen met je hoofd. Ook de rest van je lichaam speelt een belangrijke rol bij het verwerken van nieuwe informatie. Maar kan je ook je lichaam gebruiken om beter nieuwe dingen te leren?

  • Onderzoeker: Katinka Dijkstra, Tamara van Gog, Kim Ouwehand, Lysanne Post
  • Onderzoeksinstelling: Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Aantal proefpersonen: 549

Hoe gevoelig ben jij? - juni en juli 2013
Waarom staan sommige kinderen graag in het middelpunt van de aandacht, terwijl anderen dit maar niets vinden? Waarom kan de een zich prima concentreren als het druk is in de klas, terwijl de ander meteen is afgeleid?

  • Onderzoekers: Joyce Weeland, Meike Slagt, Eddie Brummelman
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit Utrecht
  • Aantal proefpersonen: 525

Kun jij beter lichaamstaal lezen dan een aap? - oktober 2013
Als je wilt weten wat iemand vindt, kun je luisteren naar wat hij zegt. Maar vaak zegt zijn lichaamstaal nog veel meer! Van chimpansees weten we hoe goed zij lichaamstaal kunnen lezen. Kun jij het net zo goed, of misschien zelfs beter?

  • Onderzoekers: Mariska Kret, Rianne van Rooijen, Willemijn van Woerkom, Akiho Muramatsu,  Máté Bulath
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam, Kyoto University
  • Aantal proefpersonen: 711

Toeval, pech of geluk? - december 2013
Iedereen heeft weleens te maken met toeval en onzekerheid. Vaak weet je van tevoren niet of iets gaat lukken. Natuurlijk maakt het uit hoe goed je in iets bent, maar ook pech en geluk spelen een rol. Hoe zit dat bij jou?

  • Onderzoekers: Joop van der Pligt, Bastiaan Rutjens, Michiel van Elk
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 580

2012

Is zelfbeheersing binnen families belangrijk voor een goede relatie? - mei, juni en juli 2012
Soms moet je even doorbijten om je doelen te kunnen bereiken. Mensen die over veel zelfbeheersing beschikken, zijn over het algemeen succesvoller en gelukkiger. Maar welke rol speelt zelfbeheersing in de verhoudingen binnen een familie?

  • Onderzoekers: Catrin Frinkenauer, Lydia Krabbendam 
  • Onderzoeksinstelling: Vrije Universiteit Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 322

Hoe reageer jij op nieuwe dingen? - juli en augustus 2012
Gevaar zit soms in een klein hoekje. Het is dan handig als je de nieuwe situatie snel in kunt schatten en gepast kunt reageren. Maar snel reageren op nieuwe dingen is niet altijd goed.

  • Onderzoekers: Judith Schomaker, Mauricio Rangel-Gomez 
  • Onderzoeksinstelling: Vrije Universiteit Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 250

Wat gebeurt er als je een buitenaardse taal leert? - juli en augustus 2012
Niemand weet precies wanneer en hoe taal is ontstaan. Taal laat immers geen sporen na – schrijven kunnen we eigenlijk nog maar heel kort. Uit de eerste uitingen heeft zich uiteindelijk een ingewikkeld taalsysteem ontwikkeld met een woordenschat en een grammatica. Hoe is dat in zijn werk gegaan?

  • Onderzoekers: Tessa Verhoef,  Bart de Boer, Jelle Zuidema
  • Onderzoeksinstelling: Vrije Universiteit Brussel, Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 404

Wie liegt beter: jong of oud? - juli 2012
Iedereen liegt wel eens, jij ook. Of je ermee wegkomt, hangt natuurlijk af van de vraag hoe goed je kunt liegen. En dat hangt misschien weer af van je leeftijd.

  • Onderzoekers: Bruno Verschuere, Evelyne Debey
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam, Universiteit Gent
  • Aantal proefpersonen: 1005

Waarom kan de één beter tekenen dan de ander? De invloed van persoonlijkheid op tekentalent - oktober 2012
Iedereen maakt wel eens een tekening; achterop een krant, in een rekenschrift, tekenblok of op een echt schilderdoek. Maar de één kan beter tekenen dan de ander. Waarom kan de één een beroemde kunstenaar worden, terwijl de ander dat niet kan?

  • Onderzoekers: Eddie Brummelman, Sander Thomaes, Patty Leijten
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit Utrecht
  • Aantal proefpersonen: 252

2011

Zie je er met een blij gezicht jonger uit? - april en mei 2011 
Mensen hebben een heel goed oog voor gezichten. We zien in één oogopslag wie we voor ons hebben en of diegene boos of juist vrolijk is. En vaak kunnen we ook nog redelijk inschatten hoe oud iemand is en aangeven of de persoon aantrekkelijk is of niet.

  • Onderzoekers: Theo Gevers, Albert Salah, Hamdi Dibeklioğlu
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam, Universiteit van Barcelona, Bogazici Univeristy
  • Aantal proefpersonen: 481

Verandert muziek de manier waarop je naar beelden kijkt? - juni en juli 2011
Wat gaat er door ons heen als we naar gevoelige muziek luisteren? En verschilt dit in combinatie met beeldmateriaal? Krijgen kinderen bij het luisteren naar muziek op hetzelfde moment kippenvel als hun ouders?

  • Onderzoekers: Ivar Vermeulen, Tilo Hartmann
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 1025

Kun je jouw beleving meten in woord, beeld en getal? - oktober 2011
Industrieel ontwerpers proberen hun producten zo te ontwerpen dat mensen er een prettig gevoel bij krijgen. Maar dat is erg moeilijk meetbaar. Want wat zorgt precies voor een prettig gevoel? En verschilt dit per product? Of per gebruiker? 

  • Onderzoekers: Marco Rozendaal, Arnold Vermeeren 
  • Onderzoeksinstelling: Technische Universiteit Delft
  • Aantal proefpersonen: 756

Leessnelheid: Zo ouder, zo kind? - december 2011, maart 2012, december 2012 en maart 2013
Iedereen die wel eens samen met een ander een tekst heeft gelezen, heeft het vast gemerkt: de een leest sneller dan de ander. Hoe komt het dat niet iedereen even snel leest?

  • Onderzoekers: Titia van Zuijen, Elsje van Bergen
  • Onderzoeksinstelling: University of Oxford, Universiteit van Amsterdam
  • Aantal proefpersonen: 1235

2010

Hoe beoordeel jij gezichtsuitdrukkingen als je naar muziek luistert? - mei 2010
Zonder dat we het in de gaten hebben, heeft muziek een grote invloed op hoe we ons voelen. Maar hoe ver gaat die invloed eigenlijk? Kan muziek bijvoorbeeld bepalen hoe aardig we iemand vinden? 

  • Onderzoekers: Ad Vingerhoets, Waldie Hanser, Ruth Mark
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit van Tilburg
  • Aantal proefpersonen: 336

Waarom ben ik slimmer dan jij? Op zoek naar de genen voor intelligentie- juni 2010, oktober 2010 en december 2010
Grote kans dat jij ongeveer net zo slim bent als je ouders en je broers en zussen. Ouders krijgen namelijk vaak kinderen die ongeveer even slim zijn als zijzelf. Je zou dus kunnen zeggen dat je intelligentie erfelijk bepaald is. Maar dat is niet helemaal waar. Je genen spelen zeker een rol, maar er komt meer bij kijken.

  • Onderzoekers: Ad Vingerhoets, Waldie Hanser, Ruth Mark
  • Onderzoeksinstelling: Universiteit Tilburg
  • Aantal proefpersonen: 1384

Partner(s)