Wereldkusdag: Kom tongen in Teenfacts

Zaterdag 6 juli is het Wereldkusdag! Een mooi moment om eens flink te tongen, bijvoorbeeld in NEMO Science Museum in Amsterdam. Met twee reuzetongen kun je samen de ultieme tongzoen nadoen. Bezoekers hebben nog tot woensdag 31 juli 2019 de kans voor een French kiss in de tentoonstelling Teen Facts, waar niets over de puberteit onbesproken blijft. Daarna sluit de spraakmakende tentoonstelling om plaats te maken voor Humania, een hele nieuwe presentatie over de mens.

Puberteit
Teen Facts gaat over alles wat met de puberteit te maken heeft: van hormonen die op hol slaan, vet haar en puistjes tot een veranderend lijf en brein. Seks hoort daar natuurlijk bij. Sinds NEMO in 2006 de tentoonstelling opende, veroorzaakt de presentatie steevast meer reacties van bezoekers dan alle andere tentoonstellingen in het museum. Vooral internationale toeristen reageren op de openhartigheid waarmee onderwerpen over puberteit en seksualiteit met zo’n jonge doelgroep (12+) worden gedeeld. De peepshow voor bezoekers vanaf twaalf jaar genereert al heel wat jaren flinke media-aandacht. ‘Dutch families hardly blink at the permanent Teen Facts display’, schrijft een journalist in het Amerikaanse magazine The Atlantic in 2018

Geen taboes
Marjolein van Breemen, adjunct-directeur Programma van NEMO: ‘NEMO heeft sinds de opening van Teen Facts bijna 7 miljoen bezoekers ontvangen. Met Teen Facts is voor onze organisatie bewezen dat je moeilijkere onderwerpen over puberteit en seksualiteit gewoon kunt brengen, ook aan een jonge doelgroep.’ Met de nieuwe verdiepingsvloer Humania die Teen Facts vanaf eind november 2019 vervangt, gaat NEMO een stap verder. Onderwerpen rondom seks, maar ook de dood en ethische kwesties gelinkt aan gezondheid, ziekte en de maakbaarheid van de mens komen daarin aan bod. De tentoonstelling gaat over de mens in al zijn facetten.

Grande finale verbouwing
Teen Facts staat samen met de tentoonstelling Reis door de Geest op de vierde verdieping van NEMO. Beide tentoonstellingen zijn nog te zien tot en met woensdag 31 juli 2019. Na een verbouwingsperiode van een aantal maanden opent op zaterdag 23 november 2019 Humania op deze etage. De opening van deze verdiepingsvloer is het slotakkoord van een vijf jaar durende vernieuwing. Het hele museum werd van entreegebied tot dakplein verbouwd en opnieuw ingericht. De opening van Humania wordt gevierd met een landelijk openingsprogramma.

Teen-Facts-tentoonstelling-NEMO-Science-Museum-foto-DigiDaan.jpg

De tentoonstelling Teen Facts die is vormgegeven als een groot tienertijdschrift met rubrieken als ‘To the max’ en ‘Test Jezelf’ zou oorspronkelijk drie jaar blijven staan. Door het grote succes kwamen er tien jaar bij. Publiekslieveling is onder meer de ‘French kiss-opstelling’. Ook de video ‘Growing Pains’ die laat zien hoe het lijf van pubers verandert, is in de tentoonstelling en online een grote hit (bijna 1 miljoen views).