Marion Koopmans wint Irispenning 2021

Marion Koopmans is de winnaar van de Irispenning 2021 voor Excellente Wetenschapscommunicatie. Koopmans krijgt de prijs onder andere omdat zij, zoals in het juryrapport staat, in de communicatie rondom de coronapandemie ‘schijnbaar onvermoeibaar telkens weer ingewikkelde kwesties zodanig verwoordt dat het publiek daar echt informatie aan kon ontlenen. Zonder heikele punten te schuwen heeft zij eenduidig, geduldig en met veel kennis dit lastige onderwerp weten te duiden.'

Zij blijft met niet aflatende energie het publieke debat aangaan, ook op sociale media, waarbij zij het gesprek ook bij ongezouten meningen telkens weer weet ‘te normaliseren en terug te brengen tot de nuchtere, wetenschappelijke feiten’. Als viroloog heeft zij haar sporen al lang en breed verdiend. Zij waarschuwde al vroeg voor de uitbraak van een pandemie. ‘Met een aanstekelijke geestdrift weet zij keer op keer een onderscheid te maken tussen wat men zegt en wat wij weten over het virus, in begrijpelijke taal.’ Daarom verdient Marion Koopmans de Irispenning 2021.

Marion Koopmans is hoogleraar Virologie, afdelingshoofd van Viroscience, ErasmusMC, Rotterdam, en Scientific Director Emerging Infectious Diseases van het Netherlands Centre for One Health. De Irispenning bestaat uit een geldbedrag van tienduizend euro, beschikbaar gesteld door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, en een penning, vervaardigd door Jennifer Hoes.

Maandag 4 oktober 2021 werd de prijs aan Marion Koopmans uitgereikt door demissionair minister Ingrid van Engelshoven op de Avond van Wetenschap & Maatschappij in de Nieuwe Kerk in Den Haag.

De Irispenning voor Excellente Wetenschapscommunicatie is in 2019 in het leven geroepen door de drie door het Rijk gesteunde wetenschapsmusea: NEMO Science Museum, Rijksmuseum Boerhaave en Teylers Museum. De prijs wordt financieel gesteund door de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen en de Vereniging van Universiteiten VSNU, en staat onder auspiciën van de Stichting De Avond van Wetenschap & Maatschappij die ook het podium biedt voor de prijsuitreiking op de jaarlijkse Avond van Wetenschap & Maatschappij. De eerste Irispenning ging in 2019 naar Robbert Dijkgraaf, vorig jaar werd de penning toegekend aan Lowlands Science, het wetenschapsprogramma van Lowlands en partners BKB | Het Campagnebureau, New Scientist en VPRO Tegenlicht.