Koninklijke onderscheiding voor oud-directeur NEMO Science Museum

16 maart 2023

Michiel Buchel, oud-directeur van NEMO Science Museum, is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Buchel stond bijna twintig jaar aan het roer van het wetenschapsmuseum. Bij zijn afscheid kreeg hij de koninklijke onderscheiding voor zijn jarenlange inzet om wetenschap en techniek toegankelijk te maken voor een groot publiek.

Buchel ontving het lintje donderdagavond bij een bijeenkomst voor zijn afscheid in NEMO, uit handen van burgermeester Crys Larson van gemeente Wijdemeren, de gemeente waar Buchel woont. “Michiel Buchel heeft zich onvermoeibaar en op talloze vlakken ingezet. Voor de wetenschap, de samenleving en de cultuur. En met name voor de verbinding daartussen", aldus burgemeester Larson.

DD628139.jpg
Foto DigiDaan

Voortrekkersrol
NEMO is onder leiding van Buchel uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse culturele sector. Met ruim een half miljoen bezoekers per jaar is NEMO een van de populairste musea van Nederland. NEMO is met nieuwe tentoonstellingen en programma’s, onderzoeken en een lesmethode voor wetenschaps- en techniekonderwijs veel meer geworden dan een wetenschapsmuseum alleen. Dankzij de inzet van Buchel speelt NEMO ook internationaal een voortrekkersrol binnen de science centers.

Buchel ontving het lintje ook voor zijn inzet bij vele nevenfuncties in de culturele sector in binnen- en buitenland. Zoals voor het Europese netwerk van wetenschapsmusea Ecsite, waar hij president van was. Voor VSC, de sectororganisatie voor wetenschapsmusea en science centers. Maar ook voor de vele besturen waar hij zich inzette zoals voor Uitmarkt Amsterdam.
Voor zijn bijdrage aan de versterking van de wetenschappelijke cultuur ontving Buchel donderdag ook de allereerste VSC-trofee.

In februari is Buchel met pensioen gegaan. Géke Roelink heeft hem opgevolgd als directeur. Echt afscheid nemen van NEMO doet Buchel niet. Hij is van plan nog vaak in het museum te komen. Niet meer als directeur, maar als opa met zijn twee aanstaande kleinkinderen.

Michiel Buchel met lintje
Foto DigiDaan

Over Michiel Buchel
Michiel Buchel (1956) is geboren in Amsterdam en volgde de lerarenopleiding Nederlands en Engels aan de HVA. Hij werkte onder andere voor het Theater Instituut Nederland (1982 – 1985) en was directeur van het Amsterdams Uit Buro (1998 – 2003). Hij stond aan de wieg van de Amsterdamse Museumnacht en werd in 2003 directeur van NEMO Science Museum.

Buchel heeft meerdere nevenfuncties zoals bestuurslid van de Avond van Wetenschap & Maatschappij enlid van staatscommissie sectorplan Bèta en Techniek. Ook zat hij in de adviescommissie van Cern Science Gateway, een internationaal centrum voor wetenschapsonderwijs in Genève.

Over NEMO
NEMO Science Museum laat jong tot oud ontdekken hoe fascinerend en relevant wetenschap en technologie zijn. Dat doen we door te laten zien hoe bijzonder alledaagse dingen zijn en door abstracte wetenschap op een toegankelijke manier te brengen. Zo maken we kennis voor een breed publiek bereikbaar. We realiseren dit alles met een grote diversiteit aan programma’s, tentoonstellingen, activiteiten, technisch erfgoed, online wetenschapsnieuws, achtergrondinformatie en evenementen binnen en buiten het museum. NEMO is tevens een expertisecentrum op het gebied van informeel leren over science, buitenschools én in de klas.

Noot voor redactie
Beeldmateriaal mag gebruikt worden in publicaties met vermelding van fotograaf DigiDaan. Neem voor meer informatie contact op via: pers@e-nemo.nl of bel 020 - 53 13 128.