Koningin Máxima opent tentoonstelling Humania in NEMO Science Museum

Vanochtend is de nieuwe permanente tentoonstelling Humania geopend bij NEMO Science Museum in Amsterdam. Hare Majesteit Koningin Máxima opende de tentoonstelling waarin de bezoeker zelf centraal staat. Met zelftests, spellen, museale objecten en persoonlijke verhalen ontdekt de bezoeker in Humania alles over zichzelf. Biologie, psychologie en technologie zijn daarbij het vertrekpunt.

NEMO - Koningin Maxima en Florentijn Hofman in Humania

Directeur NEMO Science Museum Michiel Buchel: ‘NEMO brengt wetenschap dichtbij. Je ondervindt dat aan den lijve in Humania door jezelf door een wetenschappelijke bril te bekijken.’

Openingsceremonie
Te midden van een aantal tieners die hebben meegewerkt aan de tentoonstelling genoot de Koningin van een korte acrobatische act. De dansers die gekleed waren in skelettenpakken balanceerden in handstand op de toegangstrap van de tentoonstelling. Met hun voorstelling in morphsuits verbeeldden zij de 8,5 meter hoge sculptuur van de Nederlandse kunstenaar Florentijn Hofman die in het hart van Humania staat. Onder hen was ook de elfjarige Dit Hofman, zoon van de kunstenaar, die de Koningin na het spektakel uitnodigde als eerste Humania te komen bezichtigen.

NEMO - Michiel Buchel Dit Hofman Koningin Maxima - opening Humania

Rondleiding
Tijdens haar rondleiding ontmoette Koningin Máxima Florentijn Hofman. Ook bekeek zij diverse andere tentoonstellingsonderdelen. Bij ‘Prikkel je brein’ demonstreerde de 13-jarige Saar de knuffelmachine en testte Hare Majesteit zelf hoe snel een trommelritme inslijt in je geheugen. De 16-jarige Isa en Bente speelden het spel ‘Solo of samen’, dat is gestoeld op het klassieke experiment van het prisoner’s dilemma – werk je samen of niet? Tentoonstellingsmaker Esther Hamstra lichtte de ontwikkeling van medische technologie toe. Tot slot legde publieksmedewerker Standish de Vries aan de Koningin uit hoe de bezoeker bij NEMO aan het denken wordt gezet over allerhande ethische vraagstukken.

NEMO - Koningin Maxima opent Humania

Kroon op de vernieuwing
De opening van Humania is het sluitstuk van de vijf jaar durende vernieuwing van NEMO Science Museum. De deuren van het museum bleven gedurende de verbouwingen geopend. Het iconische pand van Renzo Piano werd vanaf de begane grond met zijn bezoekersfaciliteiten tot aan de bovenste etage met een tentoonstelling op het dak volledig herzien. De thema’s per verdiepingsvloer werden consistenter en het aanbod geschikt voor een bredere doelgroep. Zo is Humania het meest geschikt voor bezoekers vanaf twaalf jaar. Meer informatie via: nemosciencemuseum.nl/humania

Partners
De vernieuwing van NEMO in de afgelopen 5 jaar is mede mogelijk gemaakt door vele partners. Voor Humania ontving NEMO van hoofdpartner BankGiro Loterij een éxtra projectbijdrage van 1 miljoen euro. Amsterdams Fonds voor de Kunst, Mondriaan Fonds en BPD Cultuurfonds droegen bij aan NEMO’s eerste kunstwerk in opdracht. Stichting Goede Doelen Nh1816, Mondriaan Fonds, Foundation of Kessler & Co, Prins Bernhard Cultuurfonds en FME droegen bij aan de tentoonstelling. Dankzij de bijdrage van Stichting Zabawas konden we het Forum ontwikkelen.