Holons verwonderen bezoeker bij entree NEMO Science Museum

Bezoekers van NEMO Science Museum worden vanaf heden bij binnenkomst verrast door een kinetische installatie van Jetske Visser en Michiel Martens. 14 Holons, gemaakt van stroken kunststof (PET) met een laminaat van gekleurd folie, bewegen in de lucht en betoveren de bezoekers via beweging, licht en iriserende kleuren. “NEMO is echt een plek waar de Holons thuis horen,” aldus Jetske Visser. “Techniek wordt vaak ervaren als hard, maar hier in NEMO kunnen bezoekers zich verwonderen over de schoonheid.” De installatie slaat een brug tussen het analoge en het digitale, omdat de bewegingen van de Holons digitaal worden gestuurd.

Holons in NEMO Science Museum - Ontvangsthal - Foto DigiDaan.jpg

NEMO Science Museum daagt de bezoeker uit om verder te kijken. Bij het zien van de installatie vraagt de bezoeker zich af wat ze precies zien. De Holons lijken net zeepbellen; mooi en bijzonder, maar uiterst fragiel. De Holons reflecteren bijna als een spiegel. “Mensen hebben de drang om te begrijpen hoe iets werkt. Ze reageren met kinderlijke vreugde bij het zien van de installatie,” deelt Jetske haar ervaring. Met behulp van een elektromotor worden de Holons aangedreven en draaien ze rond. Door de middelpuntvliedende kracht worden de stroken kunststof naar buiten gedrukt.

Holons in NEMO Science Museum - Zeepbellen met Holons op achtergrond - Foto DigiDaan.jpg

Over de Holons
Holon betekent in het Grieks geheel. Een holon is zowel een deel als een geheel. Het een kan niet zonder het ander. De stroken van de Holons versmelten door de beweging met elkaar, ze lijken een geheel te vormen. De installatie ontstond bij toeval, toen Martens en Visser experimenteerden met reflecterende materialen.Adriaan de Man verzorgt de technische kant van het kunstwerk. Elke holon heeft een motor die wordt bestuurd door een microprocessor, waarbij de snelheid en mate van versnelling variëren. Martens en Visser reizen rond met 24 exemplaren van de Holons. NEMO is de eerste locatie in Nederland waar de Holons permanent te zien zijn.

Holons in NEMO Science Museum - Overview vanaf ontvangsthal - Foto DigiDaan.jpg

Over Martens & Visser
Studio Martens & Visser is een samenwerking tussen Michiel Martens en Jetske Visser. In hun werk staan de thema’s beweging en transformatie centraal, geïnspireerd door de natuur waarin alles in transformatie en transitie is. Hun werk is interdisciplinair door het vakoverstijgende karakter en de samenwerkingsverbanden die er aangegaan worden. Het digitale vloeit samen met het fysieke, wetenschap en esthetiek, in architectonische installaties.

Kunst in NEMO Science Museum
NEMO werkt steeds vaker met kunstenaars en designers om verbeelding en verwondering toe te voegen in tentoonstellingen of elders in het museum. Naast de Holons van Martens & Visser hebben ook Een handstand van Florentijn Hofman, Thinline van Ai Weiwei en de Waterklok van Bernard Gitton een permanente plek in het museum.