Henriëtte Post en Sennay Ghebreab nieuwe leden raad van toezicht NEMO

NEMO Science Museum verwelkomt Henriëtte Post en Sennay Ghebreab als nieuwe leden van de raad van toezicht. Juliëtte Walma van der Molen verlaat de raad van toezicht vanwege het einde van de statutaire termijn.

"De raad van toezicht is uitgebreid naar zeven leden. Zo is ook een lid met een cultureel profiel toegetreden. Met het toetreden van de nieuwe leden wordt de raad van toezicht nog diverser, zowel qua achtergrond als kennisgebieden", aldus Michiel Buchel, directeur-bestuurder van NEMO.

Nieuwe leden raad van toezicht NEMO - Sennay Ghebreab en Henriëtte Post.png

Henriëtte Post is voormalig directeur-bestuurder van het Fonds Podiumkunsten, het landelijk cultuurfonds dat namens de Rijksoverheid ondersteuning geeft aan alle professionele vormen van podiumkunsten. Post neemt zowel een rijke bestuurlijke ervaring, als ervaring in de culturele sector mee. "NEMO slaagt er goed in om een aanstekelijke nieuwsgierigheid aan te wakkeren, die ons in staat stelt de wereld iets beter te begrijpen. Dat is een missie die mij erg aanspreekt en ik verheug me daarom bijzonder daaraan te mogen bijdragen."

Sennay Ghebreab is universitair hoofddocent Sociaal-Intelligente AI aan de Universiteit van Amsterdam, programmadirecteur Master Information Studies en wetenschappelijk directeur van Civic AI Lab. "Nu de samenleving diverser en complexer wordt, en de invloed van wetenschap en technologie groter, wordt het toegankelijk maken van wetenschap en techniek voor kinderen en volwassenen uit alle hoeken van de maatschappij steeds belangrijker. Hier ligt een mooie en unieke kans voor NEMO Science Museum. Ik kijk er naar uit om een bijdrage te leveren aan het verzilveren van deze kans," aldus Ghebreab.

In zijn rol als wetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam verzorgt Sennay Ghebreab op zondag 12 december een lezing speciaal voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. In de Kinderlezing laat hij met experimenten zien hoe gezichtsherkenning en eerlijke algoritmes werken.

De raad van toezicht van NEMO
De raad van toezicht streeft naar een evenwichtige spreiding van deskundigheden over de leden van de raad. De deskundigheden strekken zich uit over verschillende gebieden te weten: kennis en ervaring op het terrein van wetenschap en techniek (educatie en communicatie), op het gebied van financiën en openbaar bestuur en op het gebied van cultuur en bedrijfsleven.

De nieuwe samenstelling van de raad van toezicht is als volgt:

• Ir. B. C. (Bernard) Fortuyn, voorzitter
  • R. A. (Ritchy) Drost, MSc
  • S. (Sennay) Ghebreab, PhD, MSc
  • H. I. (Henriëtte) Post
  • P. (Paul) Riemens, PhD, MSc
  • G. (Gerrit) Schipper
  • Mr. M. (Mieke) Zaanen

Over NEMO
NEMO laat jong tot oud ontdekken hoe fascinerend en relevant wetenschap en technologie zijn. Dat doen wij door te laten zien hoe bijzonder alledaagse dingen zijn en door abstracte wetenschap op een toegankelijke manier te brengen. Zo maken we kennis voor een breed publiek bereikbaar. We realiseren dit alles met een grote diversiteit aan programma’s, tentoonstellingen, activiteiten, technisch erfgoed, online wetenschapsnieuws, achtergrondinformatie, en evenementen binnen en buiten het museum. NEMO is tevens een expertisecentrum op het gebied van informeel leren over science, buitenschools én in de klas.