Bits of You: NEMO-tentoonstelling voor volwassenen

Wat hebben een kleitablet van 2900-2350 v. Chr, een onderbroek van de Antwerpse burgemeester en een kortingskaart met elkaar gemeen?

Het zijn objecten die te maken hebben met de datasporen die we achterlaten en te zien zijn in de nieuwe tentoonstelling Bits of You van NEMO Science Museum. In zes paviljoens ervaren bezoekers stap voor stap hoe onze data leiden tot allerlei voorspellingen over onze identiteit en gedrag. Een tentoonstelling speciaal voor volwassenen, op een extra locatie van NEMO: De Studio op het nabijgelegen innovatieve Marineterrein in Amsterdam. De tentoonstelling is van 5 juni 2021 t/m 1 mei 2022 te zien.

De Studio - Foto DigiDaan.jpg

"In de media hoor je genoeg verhalen over datalekken en privacy-kwesties. Maar toch is het vaak complex om te begrijpen hoe big data betrekking heeft op jou als individu. Dat proberen we inzichtelijk te maken in Bits of You. En wel op de interactieve manier die mensen van NEMO kennen: door er een ervaring van te maken," aldus Lizzy Bakker, tentoonstellingsmaker bij NEMO.

Bits of You begint met een tijdreis. Een kleitablet uit de collectie van het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten, een persoonskaart uit 1943 van het Stadsarchief Amsterdam en een tabellenboek uit 1971 van het Centraal Bureau voor Statistiek maken duidelijk dat het verzamelen van data over mensen al millenialang gebeurt. De hoeveelheid neemt hard toe en de data wordt steeds persoonlijker. Data die ook nog eens voor eeuwig op internet kan circuleren...

Een goed voorbeeld is het meest recente object: de onderbroek van de Antwerpse burgemeester Bart De Wever. Hij geeft in januari 2021 een wat onvoorzichtig video-interview met de Belgische radio. Achter hem staat een spiegel, waardoor zichtbaar wordt dat hij in zijn onderbroek zit. De interviewster betrapt hem erop en het filmpje staat nu voor altijd op internet.

NEMO - Bits of You - Foto DigiDaan (4).jpg

Bakker: "Big Data voelt als een heel technisch onderwerp, maar we hebben juist wetenschappers en experts in uiteenlopende vakgebieden om advies en input gevraagd. Van mensenrechten rondom massasurveillance tot de uitleg over hoe een zelflerend algoritme nu precies werkt." Op een ligstoel kunnen bezoekers zich laten onderdompelen in een draaikolk van data. Vervolgens wordt het principe van algoritmes uitgelegd aan de hand van een sekseherkenningsalgoritme.

“Data is een onderwerp waar je misschien wel meer over zou willen weten, maar waar je niet snel iets mee gaat doen. Door een bezoek aan Bits of You word je even wakker geschud. In een klein uur zetten we bezoekers aan het denken over de invloed van data op je leven. Bits of You is dé plek om het eens over dit soort onderwerpen te hebben met je vrienden, collega’s of je eerste date,” aldus Michiel Buchel, directeur NEMO. Bits of You is te bezoeken in De Studio, een extra locatie van NEMO Science Museum op het innovatieve Marineterrein.

NEMO - Bits of You - Foto DigiDaan (13).jpg

Partners
De tentoonstelling Bits of You wordt mede mogelijk gemaakt door de BankGiro Loterij, COMMIT/, Mondriaan Fonds en het VSBfonds. Centraal Bureau voor de Statistiek is betrokken als samenwerkingspartner. Diverse wetenschappers en experts zijn om advies gevraagd.

Project Morgen
Naast de tentoonstelling Bits of You vind je in De Studio Project Morgen, waarbij in samenwerking met onderzoekers en partners de toekomst verkend wordt. In Project Morgen zijn nu twee opstellingen te zien. Zintuigen van Amsterdam is een interactieve installatie over de sensoren in de stad en De Toekomstkamer laat je nadenken over de rol van nieuwe technologieën in je leven. Zintuigen van Amsterdam is een samenwerking van AMS Institute, Gemeente Amsterdam en NEMO.

De Studio van NEMO - Foto DigiDaan.jpg

Wat: tentoonstelling Bits of You
Locatie: De Studio van NEMO, Marineterrein, Kattenburgerstraat 5, gebouw 027A in Amsterdam.
Wanneer: vanaf 5 juni 2021 t/m 1 mei 2022
Tijd: Woensdag t/m zondag van 12.00 - 17.30 uur. Maandag en dinsdag gesloten.
Kosten: € 7,50. 50% korting met Collegekaart en CJP pas. Gratis entree met Museumkaart, BankGiro Loterij VIP-KAART, Stadspas Amsterdam, I amsterdam City Card. Reserveer een bezoek online via: nemosciencemuseum.nl/studio.
Voor wie: volwassenen