8,5 meter hoog mens van Florentijn Hofman staat!

Vandaag is het kunstwerk Een handstand van de Nederlandse kunstenaar Florentijn Hofman geïnstalleerd in NEMO Science Museum. Voor het plaatsen van het 400 kilo zware en 8,5 meter hoge beeldhouwwerk was een crew van twintig personen nodig. Zij tilden met vereende krachten het reusachtige kunstwerk de vier verdiepingen op naar zijn plaats van bestemming. Daar werd het overeind getakeld. Het kunstwerk, waarvoor Florentijns kind inspiratie was, wordt het ‘centerpiece’ van de nieuwe tentoonstelling over de mens. Humania opent op zaterdag 23 november 2019. Vanaf dan is het kunstwerk voor publiek te zien.

Michiel Buchel, directeur NEMO Science Museum: ‘Het kunstwerk van Florentijn Hofman is een nieuw icoon voor NEMO. Het geeft een ander perspectief op het onderwerp waar Humania om draait. Het staat voor de niet-meetbare aspecten van de mens. Zo vormt het beeld een prachtige aanvulling op alle wetenschappelijke informatie die eromheen wordt gepresenteerd.’

Het-kunstwerk-wordt-door-Dit-en-Florentijn-uitgepakt---foto-Martijn-Beekman.jpg

Dit is dit
Dit, de elfjarige zoon van Florentijn Hofman stond model voor Een handstand. Hij staat op zijn handen, in een zwart met wit skelettenpak. Het werk keert de mens letterlijk ondersteboven én binnenstebuiten. Op een speelse manier zet het kunstwerk de wereld op zijn kop. Het skelet is als kostuum aan de buitenkant te zien; het kind zit binnenin. Het van lycra gemaakte skelettenpak is nauwkeurig nagemaakt. Ook het lichaam dat onder het pak verborgen zit, is tot in detail weergegeven, zoals de aangespannen spieren die tijdens deze pose nodig zijn om in balans te kunnen blijven.

Het kunstwerk sluit naadloos aan op de thematiek van Humania, waar de mens in al zijn facetten wordt belicht. Met zelftests, wetenschappelijke objecten en persoonlijke verhalen ontdekken bezoekers in ruim veertig tentoonstellingsonderdelen alles over zichzelf.

Florentijn Hofman, beeldend kunstenaar: ‘Het beeld zet aan tot denken over hoe de mens zijn lichaam kan beheersen. Met een handstand zoek je balans en kan je een natuurwet als de zwaartekracht tarten. Dat ik juist voor de doelgroep vanaf twaalf jaar een beeld kon ontwikkelen, is een fantastische bonus.’

Grootse gebaren
De kunst van Florentijn Hofman gaat over alledaagse objecten, gebracht met een groots gebaar. Het formaat waarin hij werkt, dwingt de kijker om zich fysiek tot zijn kunstwerken te verhouden. Door mee te doen, of er omheen te lopen, ervaar je het beter. Dat past bij NEMO. In zijn monumentale driedimensionale werken spelen dikwijls dieren de hoofdrol. De gele opblaasbare badeend die al jaren over de wereld dobbert, is één van zijn bekendste kunstwerken. Hoewel vaak reusachtig van formaat, hebben de kunstwerken altijd iets aandoenlijks. Of het nu om een (feest)aardvarken, octopus of aap gaat. Uitnodigend verleiden de objecten tot méér dan kijken alleen. Het is kunst om op te spelen, zitten of glijden. Amsterdammers kennen Hofman van de reusachtige beer met kussen onder de arm die in 2010 in Slotervaart verrees. Naast NEMO op de Holland Boulevard op Schiphol is het knuffelbare werk 'Pets' te vinden.Een handstand is vervaardigd uit hardschuim PUR en hars en opgebouwd uit diverse 3d geprinte onderdelen. De basis is een 3d scan van zijn zoon die een handstand doet.  Een b-roll is opvraagbaar via pers@e-nemo.nl.

Kunstwerk naar NEMO - Foto Martijn Beekman

Met dank aan
Het kunstwerk is door NEMO aangekocht en zal naar verwachting minimaal acht jaar in Humania te zien zijn, de nieuwe tentoonstelling die gerealiseerd wordt met een substantiële bijdrage van BankGiro Loterij. Daarnaast droegen Foundation of Kessler & Co., Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Zabawas, Stichting Goede Doelen Nh1816 en Stenim/FME bij. Het beeldhouwwerk is tot stand gekomen mede dankzij financiële bijdragen van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, het Mondriaan Fonds en het BPD Cultuurfonds.

Klik hier voor meer informatie over Humania.