Ga direct naar hoofdinhoud

TinkerLib

In het Europese project TinkerLib werkte NEMO samen met andere informele leerorganisaties – zoals bibliotheken, science centra en musea – aan flexibelere, inclusievere en innovatievere leeromgevingen. Door kennis en ervaring uit te wisselen, zowel onderling als met andere onderwijsdomeinen, versterken we elkaars aanpak.

Meer informatie

In Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Nederland en Servië hebben telkens twee organisaties de krachten gebundeld om een regionale hub te vormen: één uit de ‘wereld van woorden’ (zoals bibliotheken) en één uit de ‘wereld van wetenschap’ (zoals science centra of musea). In Nederland werkten NEMO en de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) samen in een dergelijke hub, waarbij zij activiteiten ontwikkelden mét en vóór senioren uit sociaal-economisch kwetsbare buurten.

Met behulp van de tinkermethodologie richtte de Nederlandse hub zich op het verminderen van eenzaamheid en het bevorderen van sociale interactie binnen deze doelgroep. Het project TinkerLib streeft er in bredere zin naar om de kennis en vaardigheden van educators op het gebied van tinkerdidactiek verder te ontwikkelen, te verdiepen én breder toepasbaar te maken in uiteenlopende leeromgevingen.

Richtlijn

Binnen het project TinkerLib is een praktische en reflectieve richtlijn ontwikkeld om inclusieve werkwijzen te ondersteunen in informele leeromgevingen. De richtlijn is gebaseerd op gezamenlijke discussies en observaties bij de partnerorganisaties en benoemt vier centrale aspecten van inclusie: diversiteit, verbondenheid, gelijkheid en privileges.

In plaats van vaste oplossingen aan te reiken, biedt de richtlijn een flexibel denkkader. Het helpt educatoren om kritisch te reflecteren op hun activiteiten en deze, waar nodig, inclusiever vorm te geven.

Activiteitenkit

De activiteitenkit bevat een verzameling inclusieve tinkering-activiteiten die zijn ontwikkeld binnen vijf TinkerLib-hubs, in samenwerking met bibliotheken, musea, wetenschapscentra en buurtorganisaties. Het bevat stap-voor-stap instructies en praktische tips om de activiteiten aan te passen aan de doelgroep en gebaseerd op ervaringen uit de praktijk.

De kit is bedoeld voor educatoren in het informele werkveld, bibliotheek- en museummedewerkers en buurtwerkers die samen met volwassenen. waaronder mensen die te maken kunnen hebben met sociale of educatieve uitsluiting, creatieve en toegankelijke leerervaringen willen opzetten.

Co-creatie toolkit

De toolkit biedt bibliotheekmedewerkers, begeleiders in informele leeromgevingen en andere educators een praktisch én reflectief hulpmiddel om samen met volwassenen inclusieve leerervaringen rond tinkeren te ontwikkelen.

Het bevat een beschrijving van de co-creatieprocessen, gebruikte tools, inzichten die tijdens het project zijn ontstaan, concrete richtlijnen, praktijkvoorbeelden en suggesties die eenvoudig aan te passen zijn.

Het doel van de toolkit is professionals te ondersteunen bij het ontwikkelen van veilige, inspirerende een creatieve leeromgevingen. Omgevingen waarin alle volwassenen, ongeacht hun achtergrond, actief kunnen deelnemen, bijdragen en groeien. Deelnemers worden niet benaderd als ontvangers, maar als medeontwerpers van de activiteiten. Deze aanpak is relationeel, flexibel en geworteld in inclusie en het creatieve potentieel van ieder individu.

De toolkit fungeert niet alleen als handleiding, maar ook als uitnodiging om de eigen praktijk onder de loep te nemen en zo bij te dragen aan een groeiende gemeenschap van inclusieve leeromgevingen, in Europa en daarbuiten.