
TinkerLib
In het Europese project TinkerLib werkte NEMO samen met andere informele leerorganisaties – zoals bibliotheken, science centra en musea – aan flexibelere, inclusievere en innovatievere leeromgevingen. Door kennis en ervaring uit te wisselen, zowel onderling als met andere onderwijsdomeinen, versterken we elkaars aanpak.
Meer informatie
In Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Nederland en Servië hebben telkens twee organisaties de krachten gebundeld om een regionale hub te vormen: één uit de ‘wereld van woorden’ (zoals bibliotheken) en één uit de ‘wereld van wetenschap’ (zoals science centra of musea). In Nederland werkten NEMO en de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) samen in een dergelijke hub, waarbij zij activiteiten ontwikkelden mét en vóór senioren uit sociaal-economisch kwetsbare buurten.
Met behulp van de tinkermethodologie richtte de Nederlandse hub zich op het verminderen van eenzaamheid en het bevorderen van sociale interactie binnen deze doelgroep. Het project TinkerLib streeft er in bredere zin naar om de kennis en vaardigheden van educators op het gebied van tinkerdidactiek verder te ontwikkelen, te verdiepen én breder toepasbaar te maken in uiteenlopende leeromgevingen.
Richtlijn
Binnen het project TinkerLib is een praktische en reflectieve richtlijn ontwikkeld om inclusieve werkwijzen te ondersteunen in informele leeromgevingen. De richtlijn is gebaseerd op gezamenlijke discussies en observaties bij de partnerorganisaties en benoemt vier centrale aspecten van inclusie: diversiteit, verbondenheid, gelijkheid en privileges.
In plaats van vaste oplossingen aan te reiken, biedt de richtlijn een flexibel denkkader. Het helpt educatoren om kritisch te reflecteren op hun activiteiten en deze, waar nodig, inclusiever vorm te geven.