Tentoonstelling Voedsel van morgen op nieuwe locatie NEMO Science Museum

Wat ligt er in 2050 op je bord? Waar komt dit voedsel vandaan? En hoe wordt het gemaakt? Plofinsecten in het schap van de supermarkt, een hamburger van kweekvlees of eten in poedervorm op basis van je DNA-profiel. Het klinkt misschien nog ver weg, maar met de uitdagingen die een groeiende wereldbevolking en klimaatverandering met zich mee brengen is een andere houding ten opzichte van voeding nodig.

Wetenschappers, voedseltechnologen, designers, foodstartups, filosofen en producenten kijken daarom naar nieuwe manieren om het verbouwen én consumeren van ons eten mogelijk te maken. Hun beste ideeën en producten zijn te zien in de nieuwe tentoonstelling Voedsel van morgen die van 10 juli t/m 6 oktober te bezoeken is in De Studio van NEMO Science Museum. De nieuwe locatie bevindt zich op het naastgelegen Marineterrein.

Future Food Formula van Chloé Rutzerveld
Ontwerp een toekomstgewas met de Future Food Formula-installatie van Chloé Rutzerveld

In de tentoonstelling Voedsel van morgen neemt NEMO Science Museum, in samenwerking met Next Nature Network, bezoekers mee op voedselreis. Aan de hand van de scenario’s plantaardig, dierlijk en functioneel voedsel krijgen bezoekers een kijkje in de toekomst van insecten, kweekvlees, GMO, Biotech, plantaardige alternatieven, alternatieve kweekmethoden, voedsel als medicijn en nieuwe sensorische voedselbeleving.

Food designer Chloé Rutzerveld, fellow bij Next Nature Network, stelde de tentoonstelling samen. Rutzerveld is zelf ontwerper van de Future Food Formula-installatie waarbij bezoekers een groeirecept kunnen maken om een toekomstgewas te ontwerpen. Er wordt verder samengewerkt met verschillende partijen uit binnen- en buitenland, waaronder filmmaker Matthijs Diederiks die een inkijkje geeft in de wereld van de functionele voedingsmiddelen waarop hij een jaar heeft geleefd en ontwerper Ira van Eelen, dochter van kweekvleesuitvinder Willem van Eelen, die in samenwerking met de universiteit van Bath laat zien hoe kweekvlees gemaakt wordt.

Extra activiteiten op woensdagavond
Op woensdag is de tentoonstelling ook in de avond geopend. Dan kan publiek naast een bezoek aan de tentoonstelling deelnemen aan extra activiteiten zoals workshops, lezingen, documentaires en proeverijen.

De Studio
De tentoonstelling Voedsel van morgen vindt plaats in De Studio, de extra locatie van NEMO Science Museum op het naastgelegen Marineterrein. De Studio biedt NEMO de ruimte om zijn programma’s uit te breiden en functioneert tegelijkertijd als een laboratoriumomgeving. NEMO zal er samen met inhoudelijke partners en met het publiek, op de voor NEMO kenmerkende laagdrempelige en interactieve manier, nieuwe tentoonstellingen en programma’s bedenken, testen en toepassen. Het programma in De Studio richt zich, anders dan de programma’s in het naastgelegen familiemuseum, op een volwassen publiek en gaat de impact van technologische ontwikkelingen op onze eigen leefomgeving. Voedsel van morgen bijt het spits af in deze nieuwe testomgeving.

Iedereen lijkt het er over eens dat oplossingen voor belangrijke vraagstukken in de wetenschap gevonden worden. Het is belangrijk dat burgers zelf kennis nemen van deze wetenschappelijke vraagstukken en technologische ontwikkelingen. Niet alleen om zich er een mening over te vormen, maar ook om actief bij te dragen aan oplossingen voor hun eigen leefomgeving," aldus Michiel Buchel, directeur NEMO.

“Koken is de eerste uitvinding die de mens ooit heeft gedaan – andere dieren doen het niet. Voeding is de meest intieme technologie, omdat het letterlijk onderdeel wordt van je lichaam. Keuzes die we vandaag maken gaan toekomstige generaties beïnvloeden.” aldus Koert van Mensvoort, directeur Next Nature Network.

Next Nature Network - Knitted Meat.jpg
Ontdek de kweekvleesgerechten van Next Nature Network

Facts
TentoonstellingVoedsel van morgen
Wat: Neem aan de hand van de scenario's dierlijk, plantaardig en functioneel voedsel een kijkje op je bord van de toekomst.
Wanneer: 10 juli t/m 6 oktober 2019 Openingstijden: woensdag van 10.00-22.00 uur, donderdag tot en met zondag 10.00-17.30 uur, maandag en dinsdag gesloten. Locatie: De Studio van NEMO Science Museum op het Marineterrein, Kattenburgerstraat 5, gebouw 027A, 1018 JA Amsterdam
Prijs: €7,50. Gratis toegang op dezelfde dag met entreeticket NEMO Science Museum.

Over Next Nature Network
Volgens de Next Nature Network-filosofie zijn mens, technologie en natuur geen tegenstellingen, maar groeit technologie om de mens heen en evolueren we als geheel naar een nieuwe natuur. Next Nature Network is een toekomstgerichte, internationale natuurbeweging die zich nestelt tussen traditionele spelers als WNF en Greenpeace. Met prikkelende designprojecten zwengelt de organisatie de discussie aan over de relatie tussen natuur en technologie. Meer informatie is te vinden op www.nextnature.net