NEMO Science Museum 100 jaar: feestelijke viering van de nieuwsgierigheid en iconische experimenten

13 juli 2023

NEMO Science Museum bestaat 100 jaar. NEMO pakt groot uit voor dit jubileum, met het thema Nederland Nieuwsgierig. Nieuwsgierigheid, zelf ontdekken en spelenderwijs leren loopt als een rode draad door de geschiedenis van het museum. Om tot creatieve oplossingen te komen voor uitdagingen van de toekomst zijn nieuwsgierige mensen nodig. NEMO wakkert daarom dit feestjaar nieuwsgierigheid aan én roept alle Nederlanders op om vragen te stellen aan NEMO.

100 dagen door het land
NEMO gaat vanaf september het land in met de NEMO Science Tour. Van de bibliotheek in Leeuwarden tot de universiteitscampus in Delft, de tour gaat 100 dagen kriskras door Nederland. In een verrassende demonstratie met interactieve proeven komt het publiek erachter hoe een vliegtuig in de lucht blijft, waarom het  geluid van een auto verandert als die voorbij rijdt en hoe je zelf een raket kunt lanceren. Jong en oud zien experimenten die uitdagen om mee te doen en vooral: nieuwsgierig maken.

NEMO Science Museum.jpg
Foto DigiDaan

Spektakel op het water
Op vrijdag 8 december 2023, de verjaardag van NEMO, staan wetenschappelijke experimenten centraal in een spectaculaire show op het water aan het Oosterdok in Amsterdam. In NEMO is voor genodigden het Gala van de Nieuwsgierigheid, waar wetenschappers vragen van het publiek beantwoorden en verrassende demonstraties te zien zijn. Zaterdag 9 en zondag 10 december, tijdens het Festival van de Nieuwsgierigheid, is NEMO voor alle bezoekers gratis toegankelijk.

Stel je vraag!
NEMO roept vanaf september iedereen op nieuwsgierig te zijn en vragen te stellen op de speciale jubileumwebsite: NEMO100jaar.nl. Vragen als: Hoe kunnen mensen ruiken? Waarom smelt een ijsje? Wat is zwaartekracht? Wetenschappers en experts gaan op zoek naar antwoorden en delen die op de site. Vragenstellers maken kans op een toegangskaartje voor het gala in NEMO op 8 december.

Demonstratie in NEMO - Foto DigiDaan.jpg
Foto DigiDaan

Onderzoek
NEMO gaat dit jubileumjaar ook onderzoek doen naar nieuwsgierigheid. Tijdens het Weekend van de Wetenschap in oktober wordt een landelijk onderzoek gelanceerd. NEMO-professor Maartje Raijmakers van de Universiteit van Amsterdam gaat de nieuwgierigheidsverschillen tussen mensen onder de loep nemen. Zo is de een op zoek naar nieuwe ervaringen, terwijl de ander vooral meer te weten wil komen. Het doel is om beter inzicht krijgen in de verandering van deze eigenschappen gedurende ons leven en daarom doen mensen van 8 tot 100 jaar mee aan het onderzoek.

Museum van den Arbeid - Stadsarchief Amsterdam.jpg
Stadsarchief Amsterdam

Geschiedenis NEMO
Van volgepakte rommelzolder tot interactief museum met ruim een half miljoen bezoekers per jaar. NEMO is in 100 jaar tijd flink getransformeerd. Schilder en verzamelaar Herman Heijenbrock richtte in 1923 het Museum van den Arbeid in Amsterdam op, met het doel om de gewone burger en de jeugd in het bijzonder te betrekken bij ontwikkelingen in de industrie en meer te leren over technologie.Het museum kreeg in 1954 de naam Nederlands Instituut voor Nijverheid en Techniek (NINT). Na een aantal verschillende locaties werd in 1997 het iconische gebouw boven de IJtunnel geopend. NewMetropolis, zoals het toen heette, werd later omgedoopt tot NEMO.

‘Het is prachtig dat het museum na 100 jaar nog steeds inspireert en nieuwsgierig maakt naar wetenschap en techniek’, zegt NEMO-directeur Géke Roelink. ‘De uitdagingen van deze tijd vragen om nieuwsgierige mensen en kennis van wetenschap en technologie. Het maakt de tentoonstellingen en activiteiten van NEMO relevanter dan ooit.’

Partner
De jubileumviering Nederland Nieuwsgierig wordt mede mogelijk gemaakt door de substantiële bijdrage van hoofdpartner VriendenLoterij voor Bijzondere Culturele Projecten. Met deze extra bijdrage wil de loterij cultuurbezoek vergroten en musea stimuleren om nieuw publiek te bereiken.

5 september 2023 - Aftrap jubileum en NEMO Science Tour
8 december 2023 - Show op het water bij NEMO
8 december 2023 - Gala van de Nieuwsgierigheid
9 en 10 december 2023 - Festival van de Nieuwsgierigheid en NEMO gratis toegankelijk

NEMO nodigt de pers van harte uit voor de aftrap van het jubileum en de Science Tour op 5 september. Aanmelden kan via pers@e-nemo.nl of bel 020 - 53 13 128. Beeldmateriaal mag gebruikt worden in publicaties met bronvermelding.