De BankGiro Loterij verlengt partnership met NEMO Science Museum

De BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland, verlengt haar bijdrage aan NEMO Science Museum met vijf jaar. NEMO Science Museum is sinds 2011 partner van de BankGiro Loterij. Van 2021 tot en met 2025 ontvangt het museum wederom een jaarlijkse bijdrage voor aankopen, het toegankelijk maken en presenteren van de collectie.

Dorine Manson, Managing Director BankGiro Loterij: “Weer echt iets beleven, daar snakken wij toch allemaal naar. Bij NEMO kan dat eigenlijk altijd, voor zowel jong als oud. NEMO laat wetenschap en technologie zowel online als offline tot leven komen, altijd toegankelijk. Het maakt ons trots dat wij, dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij, NEMO kunnen blijven steunen. Juist in deze voor de sector zware tijden is deze langdurige steun belangrijk.”

Directeur Michiel Buchel van NEMO: "We zijn ontzettend blij met de verlenging. Mede dankzij de belangrijke steun van hoofdpartner de BankGiro Loterij heeft NEMO de afgelopen jaren een volledige vernieuwing van het museum kunnen realiseren. We vernieuwden en verbeterden onze vaste presentaties, onze programma’s, de faciliteiten en de bezoekerservaring. Deze tijd laat zien hoe belangrijk het is om de samenleving bij wetenschap en technologie te betrekken. Met de verlenging van het partnership kunnen we de komende vijf jaar nieuwe programma's blijven ontwikkelen."

Vorig jaar opende NEMO Science Museum, mede dankzij een eenmalige extra bijdrage van de BankGiro Loterij, de tentoonstelling Humania. In januari 2020 werd dankzij de jaarlijkse bijdrage een kunstwerk toegevoegd aan de ontvangsthal van NEMO: een kinetische installatie van Jetske Visser en Michiel Martens bestaande uit 14 holons, waardoor de bezoeker bij binnenkomst direct verwondering ervaart. NEMO blijft als partner van de loterij gratis toegankelijk met de BankGiro Loterij VIP-KAART.

Holons in NEMO Science Museum - Close-up - Foto DigiDaan.jpg

Holons in de ontvangsthal van NEMO Science Museum, mogelijk gemaakt door de steun van de BankGiro Loterij. Foto DigiDaan.

Online rondleiding
Op donderdagavond 26 november organiseert de BankGiro Loterij in samenwerking met NEMO een rondleiding via YouTube. Marjolein van Breemen (adjunct-directeur Programma van NEMO) en Rob van Hattum (Chief Science Officer) laten in deze online rondleiding met thuisexperimenten een nog onbelichte kant van NEMO Science Museum zien. De live rondleiding is voor iedereen vanaf 19.30 uur te volgen via www.bankgiroloterij.nl/nemo