Aandacht voor je ogen in NEMO Science Museum

In de nieuwe tentoonstelling 'Zo te Zien' in NEMO Science Museum komen bezoekers erachter hoe bijzonder je ogen zijn. Vandaag ontving Michiel Buchel, directeur NEMO Science Museum, de directeuren Monique van Bijsterveld (Oogfonds) en Alex Lamse (CooperVision Specialty EyeCare) in de tentoonstelling die tot en met 31 oktober 2021 in het wetenschapsmuseum te zien is. Gezamenlijk gaven ze het startsein voor de campagne '20-20-2; daar red je je ogen mee!'.

NEMO Science Museum - Zo te Zien fotomoment - Foto DigiDaan (1).jpg

"Dat we met onze ogen de wereld kunnen zien lijkt zo vanzelfsprekend, maar is eigenlijk heel erg bijzonder!," aldus Michiel Buchel. "In deze tijdelijke tentoonstelling kunnen families dat ook echt zelf ervaren." De tentoonstelling is gemaakt op de NEMO-manier: interactief en laagdrempelig. "Ouders kunnen kinderen wel vragen niet te lang op een scherm te kijken, maar kinderen ervaren het toch het beste zelf. In de tentoonstelling ontdekken ze hoe je kijkt als je slechtziend, kleurenblind of zelfs blind bent. En dat het belangrijk is om zuinig op je ogen te zijn."

"Toen ik directeur werd van het Oogfonds vroeg ik me pas af: stel dat ik niet meer zou kunnen zien waar ik van houd? Wat dan? Ogen zijn zo ongelofelijk belangrijk voor mij, maar ook voor vele anderen is ‘zien’ het favoriete zintuig", aldus Monique van Bijsterveld, directeur Oogfonds. Het Oogfonds steunt wetenschappelijk oogonderzoek én voorkomt onnodige blindheid door voorlichting te geven. "Daarom steunen wij de tentoonstelling Zo te Zien in NEMO. Ik hoop dat veel bezoekers na het zien van deze tentoonstelling wat vaker aan hun ogen denken".

20-20-2; Daar red je je ogen mee!
Om kinderogen gezond te houden, heeft het Oogfonds met steun van CooperVision Specialty EyeCare de campagne '20-20-2; daar red je je ogen mee!' ontwikkeld, speciaal voor kinderen én hun ouders. De leefregel: na 20 minuten dichtbij kijken, 20 seconden in de verte kijken (#ffwegkijken), 2 uur per dag buiten zijn.

“De ogen van kinderen gaan achteruit. Steeds meer kinderen worden al op jonge leeftijd bijziend met alle gevolgen van dien, zowel nu als straks in de toekomst. Vaak ervaar je pas het gemis als het er niet meer is. Je ogen zijn zo belangrijk. Dankzij deze tentoonstelling sta je er weer even bij stil dat goed zien niet altijd vanzelfsprekend is en dat het daarom zo belangrijk is om goed voor je ogen te zorgen," aldus Alex Lamse, directeur CooperVision Specialty EyeCare. Buchel vult aan: "denk maar aan de bekende uitspraak van Johan Cruijff: 'je gaat het pas zien als je het doorhebt'."

Over Zo te Zien
Tot en met 31 oktober 2021 staat het zintuig 'zien' centraal in NEMO Science Museum. In de nieuwe familietentoonstelling Zo te Zien ontdek je hoe zien werkt in je hersenen, hoe je ogen je bedriegen en hoe iemand met een visuele beperking kan zien. Ontdek in de demonstratie Superzicht dat je met technologie meer kunt zien en ga aan de slag met het morse-alfabet bij de workshop Praat in codetaal. Op de website van NEMO vind je een spannende nieuwe challenge Fop je brein en leuke proefjes en testjes voor thuis. Koop of reserveer je ticket online via: nemosciencemuseum.nl/zotezien.

Partners
De tentoonstelling Zo te Zien wordt mede mogelijk gemaakt door BankGiro LoterijStichting Oogfonds NederlandCooperVision Specialty EyeCare en Landelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden. Met steun en adviezen van het Bartiméus Fonds werkt NEMO aan een toegankelijk museum voor publiek met een visuele beperking.

Mail naar pers@e-nemo.nl voor aanmelding persbezoek of beeldmateriaal.

NEMO Science Museum - Zo te Zien fotomoment - Foto DigiDaan (2).jpg