Aanbod leerkrachten
Tinkeren voor scholen
Tinkeren is een methodologie waarin elementen van onderzoekend en ontwerpend leren terug komen. Zo kun je op een laagdrempelige manier leerlingen enthousiasmeren voor wetenschap en techniek.
Wat is Tinkering?
Tinkering is een innovatieve methode, werkvorm en manier van denken en werken. Tinkering activiteiten zijn hands-on: deelnemers worden uitgenodigd om te spelen en maken met gereedschappen en inspirerende materialen. De activiteiten, materialen en manier van begeleiden leiden samen tot een boeiende leerervaring.
Tinkering activiteiten beslaan vaak meerdere vakken en vakgebieden waardoor deelnemers interdisciplinair werken met o.a. wetenschap, technologie, rekenen en beeldende vorming. Deelnemers zullen zich vragen stellen als ‘Ik vraag me af hoe dit werkt?’ of ‘Wat zou er gebeuren als ik dit doe?’ Tinkering is een laagdrempelige manier om leerlingen te enthousiasmeren voor wetenschap en techniek.
EU- project
Van 2017 tot 2020 heeft het door Erasmus + gefinancierde project 'Tinkering EU: Building Science Capital for All' museum educatoren, wetenschappers en leerkrachten bijeengebracht. Met als doel de STEM-identiteit (Science, Technology, Engineering and Maths) van leerlingen met een socio-economische achterstand te versterken en hen te helpen bij het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden. Hiervoor is de Tinkering methodologie gebruikt.
In de publicatie ‘Tinkering as an inclusive approach for building STEM identity and supporting students facing disadvantage or with low science capital” staan de specifiek voor dit project voor leerkrachten ontwikkelde reflectie en observatie tools.
Meer informatie
Meer informatie en voorwaarden van het project Tinkeren vind je op de EU-website.