Ga direct naar hoofdinhoud

STEM in de scroll

Hoe grijp je de aandacht van jongvolwassenen met content over wetenschap en technologie op sociale media? Op dinsdag 23 september organiseert NEMO in samenwerking met TikTok Nederland het symposium STEM in de scroll. Tijdens deze informatieve bijeenkomst delen contentmakers en onderzoekers kennis en inspiratie. Wat werkt, maar ook: wat werkt absoluut niet?

  • 23 september
  • 15:30 - 17:00
  • Gratis
  • Volwassenen

Programma

Voor mensen tussen 18 en 34 jaar zijn social media een van de belangrijkste vensters op de wereld. Wat zij interessant vinden en waar ze zich mee bezig houden, komt vanzelf in videoformat op hun tijdlijn voorbij. Maar hoe grijp je hun aandacht met content over wetenschap en technologie (of STEM) op TikTok, Instagram Reels of YouTube Shorts?

Succesvolle makers aan het woord

Menno Lagerwey (@MathWithMenno) is leraar wiskunde en maakt op zijn YouTube-kanaal uitlegvideo's over wiskunde voor de middelbare school. Liam Pieters (@Sterrenpraatjes) werkt als aerospace engineer in de ruimtevaartindustrie, maar maakt in zijn vrije tijd graag video's over alles wat met de sterren te maken heeft. Zij delen meer over wat hen drijft, welke content ze maken en tegen welke uitdagingen ze aanlopen.

Reflecteren op de rol van contentmakers

Dr. Deike Schulz (Lector Organisaties en Sociale Media NHL Stenden Hoge School Leeuwarden) vertelt meer over de European Influencer Academy, een initiatief waar 'verantwoord influencen' centraal staat. De academy staat stil bij vragen als: hoe ga je als influencer op een verantwoorde manier om met je invloed en welke rol spelen influencers in de maatschappij?

Marcel Schouwenaar (TU Delft) en Judith Bal (NEMO Science Museum) delen kennis over het project SpaceTeen. In dit project werken ontwerpers, wetenschappers en jongeren samen om weerbaar te worden tegen verslavende algoritmes op social media. Hoe houden jongeren grip op hun schermtijd, zonder uitgesloten te raken van de digitale samenleving?

Thierry Marchand (TikTok Nederland) vertelt over het nieuwe STEM-kanaal van TikTok. Wat is het, hoe werkt het en hoe kunnen contentmakers ermee aan de slag.

Het symposium wordt gemodereerd door Robert Visscher, hoofdredacteur van NEMO Kennislink.