Ruim een half miljoen bezoekers voor NEMO Science Museum in 2022

NEMO Science Museum heeft een succesvol jaar achter de rug. In 2022 mocht het museum maar liefst 570.000 bezoekers verwelkomen. Het museum was sinds 26 januari weer open voor het publiek. Bezoekers zijn erg te spreken over het museum en waarderen NEMO met ruim een 8. Ook online wist het publiek het museum goed te vinden, meer dan 3 miljoen mensen bezochten de website NEMO Kennislink. Volgend jaar bestaat het museum 100 jaar.

Hoge waardering bezoekers
De bezoekers van NEMO zijn zeer positief over het museum, met een beoordeling van gemiddeld een 8,1 voor het totaal van hun bezoek en een 8,6 voor de medewerkers van het museum. “De waardering voor ons museum en de collega’s maakt ons trots en blij. We zijn natuurlijk ook heel tevreden dat bezoekers ons museum nog steeds zo goed weten te vinden”, aldus Michiel Buchel (directeur-bestuurder NEMO). Vorig jaar won NEMO ook de Museumkids Award voor hét Kidsproof Museum van Noord-Holland. Dit jaar is het museum weer in de race voor de prijs.

Programma's voor volwassenen
Naast de positieve bezoekerscijfers van het museum werd NEMO dit jaar ook online goed bezocht, alleen al het platform nemokennislink.nl was goed voor 3.4 miljoen bezoekers. Op deze website brengt het museum al ruim 20 jaar actueel wetenschappelijk nieuws en inzicht in de wetenschap achter de actualiteit. Dit jaar werd onder meer het thema 'Hoe klimaat je raakt' geïntroduceerd, een aanvulling op de tentoonstelling Energy Junkies. In deze tentoonstelling staat onze verslaving aan energie centraal, de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de mogelijke oplossingen die er zijn voor de toekomst. Energy Junkies is nog te zien tot en met 29 oktober 2023 in De Studio van NEMO, de extra locatie voor volwassenen.

100 jaar NEMO
In 2023 viert NEMO zijn 100-jarig bestaan. Wat begon als Museum van den Arbeid groeide via het NINT uit tot het NEMO Science Museum van nu. Het jubileumjaar heeft als thema ‘Nederland nieuwsgierig’ en bevat een omvangrijk programma binnen en buiten de muren van het museum.

Over NEMO
NEMO Science Museum laat jong tot oud ontdekken hoe fascinerend en relevant wetenschap en technologie zijn. Dat doen we door te laten zien hoe bijzonder alledaagse dingen zijn en door abstracte wetenschap op een toegankelijke manier te brengen. Zo maken we kennis voor een breed publiek bereikbaar. We realiseren dit alles met een grote diversiteit aan programma’s, tentoonstellingen, activiteiten, technisch erfgoed, online wetenschapsnieuws, achtergrondinformatie, en evenementen binnen en buiten het museum. NEMO is tevens een expertisecentrum op het gebied van informeel leren over science, buitenschools én in de klas.

Noot voor redactie
Beeldmateriaal mag gebruikt worden in publicaties met vermelding van fotograaf DigiDaan. Neem contact op voor meer informatie via: pers@e-nemo.nl of bel 020 - 53 13 128.

GebouwNEMO-DigiDaan-juli2016.jpg