NEMO verkozen tot kindvriendelijkste museum van Noord-Holland

NEMO Science Museum mag zich in 2021 hét Kidsproof Museum van Noord-Holland noemen. NEMO ontving een gemiddeld rapportcijfer van 9,0.

Die titel verdient het museum op basis van grondig onderzoek door zogenaamde Museuminspecteurs (kinderen tot en met 12 jaar). Ondanks de coronacrisis weten Nederlandse musea de jongste generatie goed te bereiken: meer dan 10.000 rapporten werden ingevuld door ruim 3.500 jeugdige inspecteurs. Daardoor mogen in totaal 52 musea, verspreid over het hele land, een heel jaar lang het predikaat Kidsproof voeren.

NEMO Science Museum is bijzonder geliefd: “Je kunt er van alles en nog wat doen, er zijn heel veel activiteiten, je mag alles aanraken en overal mee spelen”, aldus een enthousiaste Museuminspecteur. Museum Helmond werd verkozen tot het meest kindvriendelijke museum van heel Nederland. Vorig jaar ontving NEMO Science Museum deze titel.

Over de museuminspecties
Door musea te bezoeken en daarna een inspectie in te vullen beoordelen de Museuminspecteurs (museumbezoekers tot en met 12 jaar) musea door het hele land. De waardering die Museuminspecteurs hebben gegeven, maakt duidelijk wat ze van de activiteiten vonden, of ze iets nieuws geleerd hebben, of de medewerkers aardig waren en wat ze zelf aan het museum zouden veranderen. Het museum kan deze waardevolle feedback gebruiken om nog aansprekendere programma’s te ontwikkelen en de dienstverlening te verbeteren. De verkiezing van de Kidsproof musea van Nederland draagt daarmee bij aan de kwaliteit van het aanbod van alle musea. Musea met voldoende inspecties en een gemiddeld cijfer van minstens een 8 zijn het daaropvolgende jaar Kidsproof. Museuminspecteurs maken, op hun beurt, kans op de titel ‘Museuminspecteur van het jaar’.