Persberichten

Kinderen kiezen gezond lunchpakket voor NEMO

Per jaar gaan er bijna 70.000 kinderen op schoolreis naar NEMO Science Museum. Bij een dagje uit hoort uiteraard iets lekkers te eten. Vanaf nu krijgen leerlingen in NEMO niet alleen een lekker, maar ook nog eens een gezond lunchpakket.

Het nieuwe lunchpakket bestaat uit een flesje (kraan)water, een vegetarische wrap, knijpfruit, drinkyoghurt en snackgroente. Het lunchpakket is samengesteld op basis van een onderzoek onder ouders, voedingsdeskundigen en docenten en begeleiders van scholen. Kinderen hebben gezonde producten op smaak getest en hun favoriete producten gekozen.

DD485666.jpg

Kinderen kiezen zelf
Sinds november 2017 is NEMO aangesloten bij Ondernemers voor een Gezond Amsterdam; een netwerk van ondernemers die kennis en tips uitwisselen voor een gezonder aanbod van voeding. In het kader hiervan zijn de lunchpakketten voor (school)groepen onder de loep genomen. Het onderzoek bestond uit gesprekken, enquêtes en testdagen met kinderen, ouders, voedingsdeskundigen en docenten en begeleiders van scholen. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat ouders en scholen graag groente, fruit en volkorenproducten willen terugzien. Samen met de voedingsdeskundigen zijn er lunchpakketten samengesteld met gezonde producten.

Naast gezond moeten de lunchpakketten vooral ook lekker zijn. Vandaar dat kinderen de lunch getest hebben in NEMO. Alle bevindingen hebben uiteindelijk geresulteerd in een nieuwe lunchpakket. Om de keuze voor het gezonde lunchpakket te stimuleren wordt het tegen de kostprijs van 4,50 aangeboden. Het flesje water uit het lunchpakket kunnen leerlingen vullen op het dakplein van NEMO: hier staat een gratis watertappunt. Naast scholen kunnen ook andere groepen de lunchpakketten bestellen bij een reservering voor een museumbezoek.

NEMO op de gezonde tour
De aanpassing van de lunchpakketten past in de verandering die het museumrestaurant van NEMO de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. In 2015 is het roer drastisch omgegaan. NEMO heeft een gezond restaurant. Er is ook cola en chips te koop, maar gezonde alternatieven springen het eerst in het oog.

"Het is een grote uitdaging", vertelt Martijn van Heemskerck van Beest, Directeur Operatie bij NEMO. "Het eten vers klaar maken kost meer tijd, meer mensen, we hebben een chef-kok in dienst en er zijn ook echt wel eens kinderen teleurgesteld dat we geen gewone patatjes hebben. Maar onze bezoekers zijn erg enthousiast."