Energy Junkies daagt bezoekers uit om aan de slag te gaan met energieverslaving

Vrijwel alles in ons leven zou tot stilstand komen bij het wegvallen van één bron: energie. En dit is actueler dan ooit. Want hoewel in ons aangename leven comfort en gemak eindeloos maakbaar lijken, lezen we dagelijks berichten over hoge energierekeningen, toename van CO2-uitstoot of energie slurpende datacenters. Onze verslaving aan energie, de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen, maar ook de mogelijke oplossingen die er zijn voor de toekomst staan centraal in de nieuwe tentoonstelling van NEMO voor volwassenen. Energy Junkies is vanaf 8 juni 2022 te bezoeken in De Studio van NEMO op het Marineterrein in Amsterdam.

In de tentoonstelling worden bezoekers uitgedaagd om binnen een CO2-budget hun uitstoot te verdelen. Wat is onmisbaar en wat kan wel wat minder? "Om binnen de afgesproken broeikasgasemissies te blijven, moeten niet alleen bedrijven hun uitstoot verminderen, maar iedereen. Wat daarbij al helpt is dat huizen, auto’s en apparaten zuiniger worden en steeds meer energie die we gebruiken CO2-vrij is. Door gedragsverandering kunnen de emissies sneller omlaag. Welke verandering hierbij het meeste helpt is voor veel mensen niet duidelijk, omdat het niet eenvoudig is om inzicht te krijgen in de emissies van wat je koopt en doet", aldus Joost Gerdes, onderzoeker energietransitie TNO en inhoudelijk adviseur bij de ontwikkeling van de tentoonstelling. "Doordat bezoekers hun eigen CO2-dieet samenstellen, zien ze wat in hun leven de meeste emissies veroorzaakt en waar de kansen liggen om de emissies te verminderen".

CO2 dieet - Energy Junkies - De Studio van NEMO - Foto DigiDaan

Energy Junkies bevat ruim 70 objecten uit de collectie van NEMO Science Museum die laten zien hoe technologische ontwikkelingen ons leven comfortabeler, gemakkelijker en leuker hebben gemaakt. Een wasmachine maakt van de was een veel minder tijdrovende activiteit. Gas in huis zorgt voor warm water en een comfortabele temperatuur en telefoons brengen ons in contact met elkaar. Ondertussen lijkt het alsof we er niet genoeg van kunnen krijgen. We willen alsmaar meer. "In de tentoonstelling gebruiken we de metafoor van verslaving. We worden als maatschappij continu verleid; het gebeurt zonder dat je het zelf doorhebt. Toch een nieuwe telefoon bestellen en dat ene vliegticket boeken. Het is ook lastig om af te kicken van een energieverslaving en bewuste keuzes te maken voor de toekomst", zegt tentoonstellingsmaker Lizzy Bakker.

Tunnel van verleiding - Energy Junkies - DigiDaan - NEMO Science Museum

In de Klimaatapotheek vinden bezoekers mogelijke oplossingen voor de toekomst. Herkenbare oplossingen, zoals windmolens, maar ook nieuwe ontwikkelingen komen aan bod. Achttien medicamenten tegen de energieverslaving worden getoond in drie schappen: minder uitstoten, CO2 afvangen/gebruiken/opslaan en klimaatbestendig worden. Bakker: "We vragen bezoekers om hun eigen recept voor de aarde samen te stellen. Er liggen voorbeeldrecepten, onder andere geschreven door Rob Jetten, minister voor Klimaat en Energie, om bezoekers een idee te geven van wat ze zouden kunnen kiezen."

Energy Junkies - Medicamenten - Foto DigiDaan - NEMO Science Museum

Een bezoek aan Energy Junkies wordt afgesloten met Toekomsttherapie. Hier is er ruimte voor bezoekers om met elkaar in gesprek te gaan en na te denken over de toekomst. "We hopen dat de bezoekers ruimte hebben voor reflectie en bewustwording en samen zoeken naar oplossingen", aldus Lizzy Bakker. "Bewustwording speelde ook een grote rol tijdens de ontwikkeling van de tentoonstelling. Want hoe maken we zelf duurzame keuzes? Onze afwegingen zijn zichtbaar in de tentoonstelling. Zo kozen we voor karton en het recyclen van materialen. Maar we slaagden er niet altijd in om de meest duurzame keuze te maken. Zo kozen we toch ook voor schermen en verlichting voor een extra ervaring".

Partners
Energy Junkies wordt mede mogelijk gemaakt door VriendenLoterij (hoofdpartner NEMO) en een bijdrage van de gemeente Amsterdam. De meerjarige ontwikkeling van programma’s voor volwassenen in De Studio wordt mogelijk gemaakt dankzij de bijdragen van het Mondriaan Fonds en het VSBfonds.

NEMO Kennislink_Thema_Header_ hoeklimaatjeraakt_philipLindeman.jpg

NEMO Kennislink
De redactie van NEMO Kennislink haakt aan op de tentoonstelling EnergyJunkies en duikt met het nieuwe thema 'Hoe klimaat je raakt' dieper in de wereld van klimaat en energie. Helpt minder vlees eten echt tegen klimaatverandering? Waarom voel ik mij schuldig als ik op vliegvakantie ga? Luister naar persoonlijke ervaringen van mensen die door de klimaatcrisis worden geraakt, lees verdiepende verhalen over wat de wetenschap hierover zegt en praat mee in onze huiskamerdialogen over jouw ecostress via: nemokennislink.nl

Noot voor redactie
Onderstaand beeldmateriaal mag gebruikt worden in publicaties met vermelding van fotograaf DigiDaan. Pers is van harte uitgenodigd de tentoonstelling te bezoeken. Neem contact op voor een persbezoek, interview of beeldmateriaal via pers@e-nemo.nl of bel 020 - 53 13 128.