Duizenden nieuwsgierige Nederlanders op pad tijdens Weekend van de Wetenschap 2021

Amsterdam, 3 oktober 2021 - Afgelopen zaterdag en zondag (2 & 3 oktober) was het, na een jaar afwezigheid, weer Weekend van de Wetenschap. Dit jaar gaven meer dan 150 organisaties, zowel op locatie als online, een unieke blik achter de schermen van de wetenschap en techniek. Veel locaties waren als vanouds weer volledig volgeboekt.

Daarnaast opende, op zaterdag en zondag, het gratis wetenschapsfestival met een goed bekeken liveshow. Presentator Klaas van Kruistum ontving bijzondere gasten zoals André Kuipers, Robbert Dijkgraaf, Diederik Gommers, Frans de Waal en Keet Oldenbeuving. Zowel de liveshow van zaterdag als zondag is terug te kijken op weekendvandewetenschap.nl. Weekend van de Wetenschap vindt altijd plaats in het eerste weekend van oktober. Volgend jaar is dat 1 & 2 oktober 2022.

Vele locaties al voor aanvang van Weekend van de Wetenschap volledig uitverkocht
Traditiegetrouw konden er gelukkig ook weer veel deuren open van locaties door het gehele land. Michiel Buchel, directeur NEMO Science Museum: Weekend van de Wetenschap kon gelukkig weer plaatsvinden zoals het publiek gewend is. In de afgelopen periode hebben we hard gewerkt aan een online programma maar we waren samen met het publiek heel blij dat een echt kijkje achter de schermen ook weer mogelijk was. We zijn verrast en blij met de hoge bezoekersaantallen. Diverse locaties en activiteiten door het gehele land waren volgeboekt en het publiek genoot enorm van een bezoek aan zoals sterrenwachten, onderzoeksinstellingen, techbedrijven, musea en ziekenhuizen. Kinderen en hun families bezochten in grote getalen bijvoorbeeld de grootste zeesluis ter wereld in IJmuiden, die pas in 2022 officieel opengaat, of leerden hoe zilver bewerkt wordt in het Nederlands Zilvermuseum. Daarnaast waren bijvoorbeeld ook de workshop dronevliegen van bibliotheek Noordwest Veluwe en de demonstratie radiotelescoop van CAMRAS helemaal volgeboekt.

Eerste liveshow groot succes
Zoals zoveel organisaties heeft ook Weekend van de Wetenschap zich online verder ontwikkeld. Kinderen konden op de zaterdag- en zondagochtend via een livestream aanwezig zijn bij het wetenschapsfestival. De liveshow was te volgen op diverse social media kanalen van Weekend van de Wetenschap en een aantal deelnemende organisaties zoals NPO Kennis en de Universiteit van Nederland. Tijdens de liveshow gaven reporters Maurice Lede en Britt Scholte een uniek kijkje achter de schermen van, onder andere het KNMI, RIVM, ESA-ESTEC, Naturalis en Burgers’ Zoo. En vertelden meerdere bekende wetenschappers over het belang van hun werk. Diederik Gommers tijdens de liveshow: “Hoe kan je nou als wetenschapper een bekende Nederlander worden, dat is best gek, maar wel heel leuk.” En Frans de Waal leerde kinderen meer over zijn werk: “De kleinste aap kan de baas worden, net zoals bij de mens, als je maar de juiste vrienden hebt.” Kidsreporter Olivier: “Dat wist ik niet, ik dacht altijd de grootste en stoerste.”

Weekend van de Wetenschap 2022: 1 & 2 oktober
Weekend van de Wetenschap is hèt gratis wetenschapsfestival waarbij overal in Nederland iedereen een kijkje achter de schermen van de wetenschap kan nemen. Op deze manier kunnen kinderen technologie en wetenschap van heel dichtbij ervaren. Ze ontdekken bij techbedrijven, sterrenwachten, bibliotheken en ziekenhuizen in hun eigen buurt wat de wetenschap allemaal kan. Ze komen op plekken in musea die normaal gesloten blijven en doen proeven in laboratoria. Aanmelden als deelnemer kan op de website.

Weekend van de Wetenschap wordt georganiseerd door NEMO Science Museum in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Bekijk de liveshows van zaterdag en zondag terug in onderstaande video's:

Liveshow zaterdag 2 oktober 2021 - Weekend van de Wetenschap
Liveshow zondag 3 oktober 2021 - Weekend van de Wetenschap