Ben jij een Energy Junkie?

In Energy Junkies, de nieuwe tentoonstelling van NEMO voor volwassenen, staat onze verslaving aan energie, de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en de mogelijke oplossingen die er zijn voor de toekomst centraal. NEMO wil met de tentoonstelling én de bijbehorende campagne het publiek aan het denken zetten. "We kunnen niet meer zonder energie, maar we moeten op zoek naar een gezondere manier om er mee om te gaan en de bewustwording over onze afhankelijkheid vergroten", aldus tentoonstellingsmaker Lizzy Bakker. De publiekscampagne werd ontwikkeld door KesselsKramer.

We hebben vaak niet door hoe ontzettend veel energie we dagelijks verbruiken; ons energieverbruik is onzichtbaar. In de campagne zie je hoeveel energie je nodig hebt om je haar te föhnen, of je lasagne op te warmen in de magnetron. “Als je alles wat je in je leven aan stroom verbruikt bij elkaar zou moeten fietsen, zou je waarschijnlijk andere keuzes maken”, legt Maartje Slijpen, Associate Creative Director KesselsKramer, uit. "Door het verbruik in de campagne te visualiseren naar iets toegankelijks en in iets abstracts te vertalen, wordt de doelgroep uitgedaagd om na te denken over deze onbewuste energieverslaving. Want zou jij jezelf vijf uur lang in het zweet trappen om de accu van een elektrische fiets op te laden?", aldus Slijpen.

Campagne Energy Junkies - De Studio van NEMO - Foto DigiDaan (1).jpg

Naast het ontwikkelen van een toegankelijke campagne voor Energy Junkies waren er meer uitdagingen. Waar NEMO Science Museum vooral bekend is als museum voor families met kinderen, moet in de campagne duidelijk worden dat het hier om iets anders gaat. Namelijk een tentoonstelling voor volwassenen op een extra locatie: De Studio. Meike Moors, manager Marketing & Development NEMO: "Hoewel de doelgroep en de locatie verschillen, willen we dat NEMO de herkenbare afzender van de boodschap is. Het uitgesproken NEMO beeldmerk krijgt een label met De Studio als toevoeging. Ook is in de campagne nadrukkelijk gekozen voor volwassen modellen in beeld." Het levert een vrolijke, toegankelijke campagne op die te zien is via digital mupi’s, pre-rolls, print en social media content. Bekijk de video's van de föhnmagnetron en de elektrische fiets

Campagne Energy Junkies - De Studio van NEMO - Foto DigiDaan.jpg

Over de tentoonstelling Energy Junkies
In Energy Junkies maak je als bezoeker zelf keuzes voor de toekomst. Hoe zou jij de energieverslaving omvormen tot een gezonde gewoonte? Stel je eigen CO2-dieet samen, kies oplossingen uit de klimaatapotheek en droom mee over een wereld waar we genezen zijn van onze energieverslaving. De tentoonstelling Energy Junkies is te zien in De Studio van NEMO, dé extra locatie voor volwassenen op het Marineterrein in Amsterdam.

Over NEMO
Bij NEMO dagen we iedereen, van jong tot oud, uit om te ontdekken hoe fascinerend en relevant wetenschap en technologie zijn. Dat doen we in De Studio van NEMO met speciale programma's voor een volwassen publiek. De locatie op het Marineterrein in Amsterdam is een laboratorium om samen met partners en publiek aan laagdrempelige en interactieve programma’s over wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen te werken.

Over KesselsKramer
KesselsKramer is een onafhankelijk communicatiebureau in Amsterdam, Londen en Los Angeles en maakt ‘reclame voor mensen die niet van reclame houden’. KesselsKramer is onder andere verantwoordelijk voor de branding van merken zoals citizenM, Bever en Ben.

Klant: NEMO Science Museum
Bureau: KesselsKramer