Armin verkozen tot nieuwe Junior Fietsburgemeester van Amsterdam

Armin Taheri is vandaag in NEMO Science Museum verkozen tot nieuwe Junior Fietsburgemeester van Amsterdam. Hij is het nieuwe rolmodel rondom fietsen voor alle kinderen in de stad Amsterdam. Armin (10 jaar) werd door de jury gekozen uit vijftig deelnemers aan de Fietshelden ontwerpwedstrijd, een initiatief van BYCS.

Sharon Dijksma, wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit van Amsterdam, kroonde Armin tot Junior Fietsburgemeester. Hij opende direct na zijn verkiezing samen met Sharon Dijksma, Fietsburgemeester Katelijne Boerma en voormalig Junior Fietsburgemeester Lotta Crok Fantastische Fietsen, het nieuwe familiezomerprogramma in NEMO Science Museum.

Armin bedacht een speciaal fietspad dat overdag muziek afspeelt en 's avonds licht geeft, zodat je met plezier én op een veilige manier kunt fietsen. "Ik ben best wel trots dat ik verkozen ben tot Junior Fietsburgemeester van Amsterdam". Armin was een van de vijftig verkozen Fietshelden uit de regio Amsterdam. Zij stuurden eerder ideeën in om de fietsmogelijkheden in hun stad te verbeteren. In een Designathon in NEMO Science Museum werkten ze vandaag hun idee over leuker en veiliger fietsen voor kinderen in de stad uit.

Voorafgaand aan de verkiezing vond een pecha kucha plaats. Dertig internationale fietsprofessionals van UvA’s Summer School Planning the Cycling City deelden hun lessen over fietscultuur met het publiek. In een razendsnel tempo werden het fietsactivisme, het belang van onderling vertrouwen, geluk en vrijheid van kinderen, en verdere groei van het aandeel fietsen besproken.

Over de Ontwerpwedstrijd
In de ontwerpwedstrijd worden basisschoolleerlingen uitgedaagd om ideeën te bedenken die fietsen voor kinderen rond de school verbeteren. De campagne wordt georganiseerd door BYCS, met als doel meer kinderen op een veilige en zelfstandige manier te laten fietsen. Armin Taheri is de opvolger van Junior Fietsburgemeester Lotta Crok.

Fantastische Fietsen in NEMO liggend

Over Fantastische Fietsen
In het familiezomerprogramma Fantastische Fietsen (5 juli t/m 1 september 2019) gaan jong en oud met verschillende workshops samen aan de slag in NEMO Science Museum. Maak een gadget voor je fiets, zoals een bijzondere bel, een houder voor je mobiel of een kompas. En hoe ziet jouw fantastische fiets er eigenlijk uit? En waar denken we aan bij het fietspad van de toekomst? Kunstenaar Charlotte van Otterloo ontwikkelde speciaal voor NEMO de tentoonstelling Tweewielers; interactieve installaties met een knipoog naar de ontwikkeling van de fiets. In het museumrestaurant is de fototentoonstelling Fietsstad Amsterdam (i.s.m. de Fietsersbond Amsterdam en het Stadsarchief Amsterdam) te bekijken. Meer informatie: www.nemosciencemuseum.nl/fietsen.